Betyg idag: 1 138 Besökare idag: 4 645

År: 2007
21/10 2007
Recenserad av niklasringdahl
E
fter attackerna den 11:e september så ökar den journalistiska närvaron i Pakistan och Afganistan, samtidigt som stämningen blir mer våldsam, särskilt gentemot amerikanska media. Den sanna historien om hur den amerikanska journalisten Daniel Pearl blir kidnappad och hur både amerikansk militär och media samt pakistanska polisen jobbar tillsammans för att hitta honom innan det är försent är i vissa stunder spännande som polisfilm, men allt för ofta alldeles för ointressant som drama.

Utan att kunna presentera exakta siffror så kan man nog med fog säga att Frankrike lyckats producera väldigt många skickliga skådespelerskor. Flera av dem har till och med lyckats få roller i engelsktalande filmer. Så varför sätter man då den amerikanska sexsymbolen Angelina Jolie i rollen som den franska journalisten Mariane Pearl? Naturligtvis finns en koppling till hennes personliga och lovvärda engagemang i flykting- och rättvisefrågor. Detta borde dock inte få ligga till grund för en god casting. Det känns helt enkelt inte som att hon hittar rätt. Historien som sådan är spännande och i sina stunder klaustrofobisk av frustrationen och ovisshet. Pressen av att leta efter sin make i en kaotisk stad under en het konflikt blir påtaglig, men filmen har fokuserat för mycket på att vara historiskt korrekt, vilket har gått ut över den dramatiska känslan. Fotot är av dokumentär stil, och det känns väldigt nära, även om det inte kompenserar bristen på engagemang i karaktärerna. Ett stort plus är dock att man lyckas visa att långt ifrån alla pakistanier är hjärntvättade fundamentalister. Tvärtom ser vi här hela spektrat från de ärliga och hårt arbetande poliserna, till de osäkra mellanhänderna upp till de enkelspåriga terroristerna. Även på den amerikanska sidan slipper vi en renodlad syn på gott och ont, vilket är skönt.

Självklart är paret Pearls historia fruktansvärd och gripande. De tillhör den modiga och viktiga skaran människor som drivs av en vilja att berätta viktiga historier som kan förändra världens gång. Som skildring av detta är filmen bra, men ett intressant människoöde räcker inte för att göra en bra film.

niklasringdahl 11 har röstat

av niklasringdahl