Recension av A Most Wanted Man

Regissör: Anton Corbijn
Ã…r: 2014
Antal visningar (2060)    Forumdiskussion (0)
10/9 2014
Recenserad av ehansi
M
isstänkta terrorister, hemliga spionstyrkor, bortglömda bankfack med miljonbelopp. Baserad på John le Carrés bok med samma titel får vi nu se Philip Seymour Hoffman i en av hans sista roller i den nervkittlande thrillern ”A Most Wanted Man”.

Det var en stor chock och sorg som sköljde över världen när nyheten om Seymour Hoffmans död spred sig. En av samtidens mest kompetenta skådespelare, som behärskade såväl martyrrollen som den ynkliga stackaren med en stor finess, hade lämnat oss. Världen kändes plötsligt lite gråare. Att nu få se honom igen, i en av hans sista roller, är ett privilegie. I ”A Most Wanted Man” tar han sig an rollen som den relativt sympatiska Günther, som är chef för en tysk spionstyrka på jakt efter tänkbara terrorister som korsat de tyska gränserna. När en ung man anländer till Hamburg påbörjas ett nytt fall för Günther och hans kompanjoner. Den unge mannen är tjetjensk-rysk och säger sig ha blivit torterad, även om det finns uppgifter om en tänkbar historia som terrorist. Men vem är egentligen mannen och kan han vara ett hot för landet? Allt fler människor dras in i berättelsen samtidigt som tiden tickar ner för Günther att hinna lösa det mystiska fallet med mannen.

”A Most Wanted Man” bjuder på en spännande thriller som inte bara har en intressant handling, men som även är extremt välgjord med det snygga fotot och det genomtänkta manuset. Med ett långsamt, men stadigt, tempo håller filmen en i ett fast grepp från början till slut. Jag väntar ivrigt på att få svar på alla frågor som väcks under filmens gång. Kommer trådarna som läggs ut att knytas ihop och i så fall hur? Det är omöjligt att lista ut hur det ska sluta, vilket givetvis är till filmens fördel. Det bidrar till en spännande väntan på upplösningen och utan att avslöja för mycket så är jag inte besviken när eftertexterna rullar, även om jag lämnas med en önskan efter mer. Mer svar. Mer jakt. Mer dialoger. Och kanske framför allt mer Philip Seymour Hoffman.

För det är sannerligen en fröjd att få se Seymour Hoffman, även om vetskapen om att det är en av hans sista roller självklart gör en nedstämd. Än en gång visar han vilken enorm talang han var. Tillsammans med sina kollegor får vi se väldigt fina prestationer av skådespelarna. Framför allt Willem Dafoe i rollen som bankdirektören som något ofrivilligt dras in i dramat och Rachel McAdams som spelar advokaten till den mystiska mannen.

”A Most Wanted Man” är en film som passar utmärkt i höstmörkret. Detta spännande drama är ett måste och jag rekommenderar alla som suktar efter en riktigt välgjord spionfilm att se denna. Och om inte det lockar, så se den för Philip Seymour Hoffmans skull. Det är värt det.

Elina Hansi

Mat1az 0 har röstat