Recension av A Perfect World

År: 1993
24/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
T
iteln är väldigt ironisk. Världen är ju långt ifrån perfekt.
Clint Eastwood har regisserat detta känslosamma drama.

Filmen utspelar sig under hösten 1963. Den lille grabben Phillip är en stackars liten judisk pojke som är retad av de andra barnen. Det är nämligen Halloween, och grabben stannar hemma, för hans religion tillåter inget sådant firande.

Under tiden rymmer två fångar från ett fängelse.
De dyker senare upp i familjens kök. Phillip blir kidnappad som gisslan, för de två fångarna behöver nämligen en sådan. De är ju trots allt på flykt undan lagens långa arm.

Den ena fången heter Butch Haynes (spelas av Kevin Costner). Han är en rätt hygglig kille som utvecklar en liten vänskaplig relation med Phillip. Den andre är dock ett riktigt as. Han är allmänt kaxig och obehaglig, och dessutom elak mot pojken.

I bilen (som stals under familjebesöket) börjar de två fångarna att argumentera. Det slutar med att Costner's karaktär knäcker den andres näsben. De stannar vid en affär någonstans på vischan. Phillip får ta hand om den andre fångens pistol medan Butch handlar ammunition i affären.

Den dumma fången lurar dock till sig vapnet. Precis när han tänker skjuta pojken kommer Butch tillbaka.
Han drar ut sin kompanjon till majsfältet och dödar honom med ett skott.

Nu är både pojken och Butch hett eftertraktade.
En sheriff (Clintan) och hans kavalleri leder jakten.
Samtidigt lär sig pojken ett och annat om livet av den före detta fängelsekunden.

Denna film är ett mycket gripande drama om att växa upp, och om ansvar och vänskap mellan två helt olika personer.

Kevin Costner gör en av sina bästa rollprestationer.
Den lille pojken spelas med finess av T.J. Lowther.
Fotot fångar de vackra miljöerna ute på amerikas "bibelbälte" väl.

Clint Eastwood gör en tämligen ordinär rollprestation, men hans regi är det bästa. Som en av hans medarbetare ser vi duktiga Laura Dern (som samtidigt gjorde Jurassic Park).

A perfect world är en perfekt film att ta det lugnt till, och att bli berörd av. Historien är tämligen enkel och rätt innehållslös vid djupare analys, men den är effektivt berättad, och det blir inte sämre av de trovärdiga rollprestationerna.

Detta är en underskattad liten pärla som bör ses av dramaälskare som gillar starka känslor.

Rollywood 2 har röstat
Bobby Peru 11 har röstat