Recension av A Tale of Two Sisters

Ã…r: 2003
30/3 2005
Recenserad av weng-weng
F
rån den vita stilla interiören av ett mentalsjukhus återberättas denna asiatiska Norénfilm av en av systrarna i filmens titel. Vad var det egentligen som hände, frågar hennes omvårdare varpå en dyster familjefilm spelas upp. I denna stillsamma och varsamt styrda psykoskräckis står en rad dåliga minnen i vägen för huvudrollernas vardag. Elaka styvmödrar och lugnande fäder är de två systrarnas rättesnören i en allt mer svårhanterlig värld.
Utan att avslöja för mycket går tankarna till både Hitchcocks skuggspel Rebecka och Brad Andersons mörka The Machinist. Båda dessa två förenar dock sina ämnen bättre med utförandet i den mån att de inte som här, krånglar till historien i onödan.

Visst är det spännande med små knutar här och var längs berättelsen, gropar att falla i och sedan skrämmas av när man tar sig upp. Här har dock metoden slagit över i en sorts ren uppvisning i hårt kodade scener som samtidigt, när vi väl vet att det är något lurt på gång, måste hållas öppna för tolkning. Det kunde vara smart men det stannar vid (en visserligen väldigt vacker) yta.
Problemet är dessutom att de största klurigheterna är lättare att ana än de mindre och alla vackra tricks förvandlas så till ett malande och idisslande, ett sorts visuellt riffande utan varken melodi eller mening.

Trots detta ligger de främsta glädjeämnena just i berättandet där små korta blinkningar ofta får öppnas upp mot större tankar. Regissören är inte intresserad av omedelbara helheter så mycket som dröjande och filmens tempo matchar väl sin historia.
Det är ofta fin stämningsuppbyggnad, och tur är väl det. För i takt med att de asiatiska skräckfilmerna fortsätter erövra världen blir det mer och mer tydligt hur tröttsamt det börjar kännas med själva urladdningarna. Alla markörer bockas av efter tidigare överenskommelse och ingen höjer längre på ögonbrynen.
På detta område har A Tale of Two Sisters heller inte mycket att säga. Inget nytt tillförs och denna större och större subgenre inom skräckfilmen fortsätter urholkas istället för att fördjupas eller breddas.

Inte förrän det kommer något verkligt nytt kommer intresset att kunna drivas upp igen, och den så viktiga överraskningen vara tillbaka.
Trygghet i biostolen är skräckfilmens värsta fiende.
Det behövs nya skräckikoner med andra kulturella förtecken istället för detta asiatiska svarta levande hår och dess ryckiga kroppar: egyptiska pensionärer med böjbara käppar, norska kvinnor med genomskinliga lusekoftor eller kanske spanska tjurfäktare, tyst väsandes ”Oléeeeeee”.
Jag begär inte mycket, bara att bli skrämd av något nytt.

Tills dess får vi tåla att framgång alltid har ganska lång bromssträcka. Både amerikanska nyinspelningar och fler tillägg från ursprungsländerna kommer med säkerhet vara med oss ett bra tag till.

* 2 har röstat
weng-weng 14 har röstat