Recension av A Walk Among the Tombstones

År: 2014
23/9 2014
Recenserad av Mat1az
D
et är ganska lätt att påstå att Liam Neeson på senare dagar blivit aningen synonymt med actionthrillers – och då speciellt sådana innefattande kidnappningar. På pappret tycks "A Walk Among the Tombstones" också spä på den bilden. Överraskande nog är detta ändå inte ytterligare en "Taken"-film.

Historien kretsar kring den före detta alkoholiserade New York polisen Matthew Scudder (Liam Neeson), en karaktär känd ifrån Lawrence Blocks böcker sedan 1976. Med polisyrket bakom sig agerar Scudder numera som olicensierad privatdetektiv. När han får i uppdrag att hitta de sadistiska personerna som kidnappat och mördat en kvinna snubblar han över en hel del otrevligheter. Sakta men säkert börjar en mycket mörk och obehaglig historia att nystas upp.

Vad som skiljer denna från Neesons senaste alster är att den inte är direkt actionpackad. Öppningen må smälla av som en riktig adrenalinbomb, men därefter skyndas det väldigt långsamt. Det här är mer i stil med Noir. Man kan kalla den för en mörk spänningsdeckare med hintar av thriller, ibland till och med med stänk av skräck.

Storyn är inte speciellt märkvärdig. Man är inte direkt återhållsam med användandet av utslitna klichéer. Scudder är själv en så typisk schablon i sammanhanget. Scott Frank, som både står för manus och regi, lyckas ändå hålla intresset uppe. Mycket tack vare en otroligt bra Neesons.

Filmen är överlag väldigt mörk. Men det finns några ljusstrålar av humor som tillåts sipprar igenom här och där, oftast levererade av den hemlösa ”street-smart” pojken TJ (Brian ”Astro” Bradley). Humor känns inte alltid helt rätt, men den piggar upp en annars rätt dyster stämning.

Så länge man inte förväntar sig en typisk Neesonfilm med snabb action, och kan svälja klyschorna, så är det här en spännande åktur. Med tanke på att det för tillfället finns totalt 17 böcker om Matthew Scudder, denna är baserad på bok nummer tio i raden, så vore det inte helt fel att få möta honom i fler filmer i framtiden.

Mat1az 0 har röstat

av Mat1az