Recension av A Walk to Remember

År: 2002
2/3 2005
Recenserad av cineasten89
S
ådana här filmer har vi sett förut. Tuff och populär pojke som blir kär i töntig flicka mot alla odds. Det blir alltid kryddat med rena smörjan, som vanligt, men i denna film är det extra sorgligt, riktigt trovärdigt, romantiskt och välgjort, och med riktigt lysande skådisar.

Landon Carter (Shane West) är en populär kille med i skolans tuffaste gäng som bor hos sin mamma, och efter ett busstreck som fått allvarliga konsekvenser får han utföra straffarbete. Det leder till att han möter Jamie Sullivan (Mandy Moore) på hennes egna villkor och han börjar sakta förändras, utan att han är medveten om det. Sakta blir de upp över öronen förälskade i varandra, men det finns en sak som Landon inte vet...

En klassisk historia som slår allt annat - och då tack vare Shane West och Mandy Moore samt kända ansikten som Peter Coyote (som pappan till Jamie och stans pastor) och Daryl Hannah (som mamman till Landon).

Storyn är extra fin i denna film, eftersom man fått med det viktigaste - att inge trovärdighet, att inte vara för smörig (även om det finns en hel del smörja, men inte alltför mycket i så fall) , otroligt fint foto och filmen är inte för lång. Den är förvisso förutsägbar, men utan det förutsägbara skulle filmen ha förlorat sin charm.

Den är baserat på Nicholas Sparks bästsäljare, och liksom Dagboken med Ryan Gosling, är den en klassisk kärlekshistoria som blir möjlig mot alla odds, som en modern Romeo & Julia-berättelse, fast en annorlunda sådan. Kanske är det inte en film för alla, men definitivt för de som lätt berörs av sorgliga och romantiska filmer.

Den är också viktig i alla bemärkelser - den visar att man kan förändras om man bara vill, att man kan nå sitt inre och sitt verkliga jag och bli annorlunda, mot alla odds. Och att man kan få tillbaka tron, kunna få förlåtelse eller själv kunna förlåta. Därför är denna film en mycket bra film med många synliga budskap, men det är främst Mandy Moore och Shane West som imponerar.

jevlageek 2 har röstat
cineasten89 14 har röstat