Recension av Aachi and Ssipak

År: 2006
30/6 2007
Recenserad av Cowbell
D
et är kul att se att Sydkorea på senare år på allvar försöker slå sig in i animationsmarknaden, och påkostade filmer som Wonderful Days och Oseam visar att de menar allvar, även om filmernas övriga kvaliteter lämnat en del att önska. Detsamma får dessvärre sägas om Aachi and Ssipak, fast här är dessa problem påtagliga i en ännu högre grad. När en bekant till mig beskrev filmen som en koreansk variant av Dead Leaves blev jag lite smått orolig, och dessvärre hade han överlag rätt. Nu är det visserligen inte riktigt det totala haveri som Production I.Gs överskattade katastrof till kortfilm var, men det är inte långt ifrån.

Det hela utspelar sig i en avlägsen framtid i staden Shit City där mänsklighetens enda energikälla år vår avföring (ni förstår säkert redan nu vart det här är på väg). Denna kontrolleras via ett chip som implanterats i varje människas anus och för varje "bidrag" man lämnar belönas man med en högst beroendeframkallande slickepinne. Dessa har i sin tur gett upphov till en del konflikter, där de största förbrytarna är det muterade blöjgänget, som gång på gång får tampas mot myndigheterna i kampen om de turkosa godbitarna.

Någonstans mitt i denna smet hamnar de två småskurkarna Aachi och Ssipak, två vänner utan några direkta framtidsutsikter som tar dagen som den kommer. Blöjgänget har kommit på en lösning som kommer att ge dem alla slickepinnar de någonsin kunnat drömma om, detta via en plan som involverar en aspirerande aktris vid namn Beautiful, men Ssipak blir förälskad i henne och försöker rädda henne från alla de faktioner som försöker lägga vantarna på henne. Och Aachi? Ja, han ser uteslutet vilka enorma summor pengar han kan tjäna på det och har inte direkt något att förlora, och så är jakten på kärlek och pengar igång.

Att Aachi and Ssipak är en löjlig film som inte ska tas på allvar känns överflödigt att säga i ett så här sent skede, men tyvärr lyckas den inte underhålla mig alls, vilket troligtvis var dess avsikt att göra. Jag sitter mest och suckar åt alla billiga försök att få mig att skratta via skämt om avföring, sex, drogpåverkan, referenser till västerländsk filmkultur och ett par riktigt osmakliga avrättningssekvenser. Det blir bara för mycket och ter sig snarare sjukt än något annat.

Filmens enda riktiga ljuspunkt blir då istället de actionscener som finns utspridda här och där, framförallt de där polisstyrkans supersoldat Geko har en framträdande roll. Dessa sekvenser är så otroligt överdrivna och stilisiska i sitt utförande att de faktiskt fungerar. Kameran panorerar runt som om den hamnat i en virvelvind, slow motion används effektivt och ofta, animationen är följsam, detaljerad och over the top in i absurdum, och klippningen lämnar inte utrymme för att ens blinka eller kippa efter andan. Här blandas effektivt handritad animation med datorrenderade bakgrunder snyggt och sömlöst, och när jag ändå drar lite på smilbanden åt galenskaperna som visas upp här kan jag bara tänka mig hur mycket mer jag hade uppskattat dessa innovativa uppvisningar om de använts i en film som höll samma klass på övriga plan.

Men Aachi and Ssipak är inte den filmen. Den är en ytlig, infantil och meningslös sörja som förvisso inte är helt utan aspirationer, men som inte alls föll mig i smaken. Även de mest urflippade av filmer kan få en att koppla till det man ser, men inte här, för detta är en film som anstränger sig för mycket för att se cool ut och provocera tittaren att den helt enkelt var för upptagen för att bry sig om något annat. Det kanske funkar för MTV-generationen, men inte för mig.

Cowbell 3 har röstat

av Cowbell