Recension av About Schmidt

Regissör: Alexander Payne
Ã…r: 2002
Antal visningar (1992)    Forumdiskussion (0)
25/3 2003
Recenserad av weng-weng
F
ör ett par år sedan kom David Lynch nedtonade pensionärs road movie The Straight Story. Alla anhängare av mys, Lynch eller ?good old american culture? i allmänhet gnuggade händerna och njöt.
I About Schmidt ser scenariot förvillande likadant ut, men likheterna visar sig ligga bara helt på ytan. Gammal gubbe befinner sig i ensamhet och sätter av över kontinenten. Här är dock gräsklipparen utbytt mot en tio meter lång Adventurer, en husbil av det större måttet.

Jack Nicholson stormtrivs i den nedtonade mimetiska rollen som Warren Schmidt. Han växlar mellan att tala med ögonbrynen, viska ur mungipan och väsa ur näsan. Alla små ansiktsrörelser fungerar som toppen av det gigantiska isberg resten av hans kropp utgör. Hans omfång har nu nått i det närmaste Marlon Brandonlika mått.
Men framför allt är det som så många gånger förr Nicholsons röst som ledsagar oss framåt, och in genom hans till synes orubbliga yttre. Genom hjälporganisationen Childreach skaffar han ett fadderbarn; Ndugu, som han sedan skriver brev till, brev som upplästa fungerar som filmens voice over.

Filmen är packad med små strålande på pricken imitationer av karaktärer vi känner igen från olika håll av det amerikanska samhället. Det är humor som spelar på gränsen till karikatyrer. Sanningshalten och trovärdigheten är underordnad och det finns gott om tillfällen för skratt, och det är inget som det brukar skämmas bort med.
Det är birollernas afton och bland de främsta finns Delmot Mulroney som Schmidts dotters white trash-man. Han levererar de där replikerna som är precis så pinsamma och jobbiga att lyssna på att man helst vill titta ner i golvet. Roligast, och med mest galenskap är dock ett husbilspar Schmidt möter en kväll. Regin är tagen till den yttersta kanten för vad som är möjligt utan att det inte längre ska fungera inom filmens ramar och man häpnar över just hur långt bort i marginalen denna kant faktiskt finns.

Bäst är dock Kathy Bates som en yvig hippiemamma som bjuder på bönröror, Manhattandrinkar, talar om sin starka sexualitet och styr sitt hem med järnhand. Hennes möten med Nicholson är strålande, och det är bara att luta sig tillbaka och njuta av två aktörer i högform.

sethgecko 3 har röstat
weng-weng 7 har röstat