Recension av Absolut makt

Ã…r: 1997
20/2 2004
Recenserad av anonym
C
lintan och Hackman i samma rulle kan man tänka sig bli väldigt bra och det blir det bevisar Absolut Makt som är en typisk nagelbitande standardthriller.

Hackman spelar USA:s president och Clintan spelar en simpel inbrottstjuv som bryter sig in presidentens storvilla och bevittnar ett mord som presidenten gör efter en kärleksstund med sin fru. Efter att ha blivit hittad försöker inbrottstjuven vid namn Luther Whitney fly från alla vakter och han lyckas, men är alla presidentens män är nu ute efter honom för att tysta ner vittnet.

Filmen var en flipp (flipp/flopp) och väldigt överraskande spännande. Hackman och Clintans skådespelarinsatser är EXCELLENT. Men filmen saknar allt annat för att få ett bättre betyg, det är spännande, men en vanlig och nästan förutsägbar thriller och det resulterar nästan aldrig i högre betyg än en trea. Men som denna har ju en bra skådespelarlista; Hackman, Eastwood, Harris, Linney och Glenn. Räcker dock ej, en stark trea eller 3,5 om du så vill, blir det.

Trots att jag hatar de flesta uppföljare, skulle jag gärna se en uppföljare till den här, eller iaf en till thriller med Hackman och Clintan som radarpar. Jag tycker det fungerar oerhört bra och det skulle sälja mycket med en rad filmer med de som radarpar. Ungefär som Sergio Leone och Clint Eastwood gjorde med de där filmerna som; Flykten från Alcatraz mm.
Tycker filmen blir hellyckad, men om de skulle börja fundera på fler filmer tillsammans kunde det vara en annan thriller som skiljer sig mycket från den här och inte är lika förutsägbar. Clint Eastwood skulle regissera och spela huvudrollen tillsammans med Hackman i filmen, precis som den här.
Tror ärligt talat att det skulle bli lyckat.

anonym 11 har röstat

av anonym