Recension av Adams äpplen

Ã…r: 2005
10/4 2006
Recenserad av Boondock_saint
E
n nynazist vid namn Adam döms till samhällstjänst och får spendera sin tid hos prästen Ivan tillsammans med ett alkoholiserat före detta tennisproffs och en bensinmacksrånare från Saudiarabien.

Adams mål under samhällstjänsten är att baka en äppelkaka med äpplen från kyrkans äppelträd och Ivan tycker att det är en strålande idé. Faktum är att Ivan bara ser det positiva i allt, han tycker aldrig att någonting är dåligt och han lever helt i sin egen värld. Adam upptäcker med tiden att Ivan faktiskt lever ett ganska tragiskt liv och att allt går emot den stackars prästen - han har cancer, hans fru är död och hans son totalförlamad. Men som sagt så förnekar han allt det och påstår att hans liv är jättebra. Till slut blir Adam så less på Ivans inställning så han bestämmer sig för att knäcka honom.

Filmen är gjord av Anders Thomas Jensen som också har gjort De gröna slaktarna, och skådespelarensemblen består av i stort sett samma skådisar. Men Adams äpplen är bra mycket bättre och roligare, med en hel del vändningar och annorlunda manus. Mads Mikkelsen är jättebra i rollen som Ivan och jag tycker definitivt att Adams äpplen gott och väl var tillräckligt för att ta honom till Hollywood (Han spelar bondskurken Le Chiffre i nya bondfilmen Casino Royale). Även Ulrich Thomsen i rollen som butter hårding som älskar Hitler och hatar allt annat, är riktigt riktigt bra. Jag måste också få nämna Paprika Steen i rollen som den gravida AA-medlemmen Sarah.

Om man inte gillar början och mitten av den här filmen så kan man alltid vänta till slutet som är så härligt oväntat att man inte kan låta bli att tycka om den. En riktig dansk feel good-film.

Boondock_saint 10 har röstat

av Boondock_saint