Recension av Adaptation

År: 2002
4/4 2003
Recenserad av Lorendriel
C
harlie Kaufman (Nicolas Cage) har ett problem. Han ska skriva manuset till en filmatisering av en bok. Problemet är att boken inte har någon handling. Den handlar om orchidéer. Hur gör man en film om orchidéer? Skrivkramp infinner sig, och inte hjälper det att hans tvillingbror Donald (också spelad av Nicolas Cage) bestämmer sig för att även han pröva lyckan i manusskrivandets konst. För att få ett genombrott bestämmer sig Charlie för att söka upp författarinnan till boken, spelad av Meryl Streep. Men inte nog med att Charlie är så blyg att han knappt vågar prata med henne, det visar sig att allt inte står rätt till med boken. En hemlighet döljer sig i orchidéernas förlovade land...

Charlie Kaufman har skrivit in sig själv i manuset. Filmen handlar om hur skapandet av filmen själv gick till. Få än regissören Spike Jonze skulle vågat ge sig på att göra en sådan film, och få andra än han själv skulle ha lyckats med ett såhär gott resultat. Gång på gång häpnar man över de vändningar filmen tar och inte minst slutet är en fröjd som gör att man går ut från biosalongen med ett leende på läpparna. Nicolas Cage är oväntat bra som tvillingarna Kaufman, speciellt kul är det i scenerna där han spelar mot sig själv.

En så här skruvad film har jag inte sett sedan "I huvudet på John Malkovich", det första samarbetet mellan Kaufman och Jonze. "Adaptation" är deras andra men förhoppningsvis inte sista. Kaufmans andra film "Human Nature" regisserades av Michel Gondry, och blev heller inte lika lyckad som ?föregångaren?.

"Adaptation" är en underbar film för filmälskare, och blomälskare, som kräver en del av åskådaren. En brasklapp ska läggas in för att en del tycker att den är förvirrande, men gillade man "I huvudet på John Malkovich" kommer man att älska Adaptation.

PercyStarter 17 har röstat
billybob 4 har röstat