Recension av The Adjustment Bureau

År: 2011
13/3 2011
Recenserad av Jules4893
T
he Adjustment Bereau är i grunden ett verk skapat av novellförfattaren Philip k Dick. Hans tidigare verk; Minority Report, Blade Runner och A Scanner Darkly är alla verk som blivit filmatiserade och uppskattade som bra filmer runt om i världen på olika sätt. The Adjustment Bereau kommer inte tillhöra dem, vare sig som kultrulle eller av kritiker. Filmen handlar om politikern David Norris, som plötsligt blir förälskad i Elise Sellas, en begåvad dansös. Någonting vill hålla dom isär som visar sig vara The Adjustment Bereau, organisationen som håller världen i schack och vars ambitioner tycks vara större än kärleken mellan dessa två.

Filmen börjar lovande och överraskar från första stund. Vi känner med David Norris frustration tack vare bra spel och hyfsad dialog. Filmen berättar om vad som är slump och inte, och framför allt vad betyder det? Vad som sedan följer är fullständigt platt och otrovärdigt för mig. Jag tror inte för ett ögonblick på kärleken mellan personerna kontra deras handlingar, historien känns alldeles för tvingad och informativ. Detta i ett försök att hålla uppe spänningen och för att landa i någon slags större mening. Resultatet blir förutsägbarhet, cliché-stereotypiskt och ibland löjligt. Det är svårt att dra gränsen till vad som är saga och inte i en film där hattar får magiska krafter. Det kändes som om historien skrevs under tiden som man tittade på den. När man sedan kommer till slutet har man inte ens bekymrat sig med att förklara vad som varit ologiskt och otrovärdigt.

Filmens idé påminner en aning om The Truman show där någons liv är uppstyrt av någon eller någonting annat. Detta är en betydligt mer lyckad film där humor används på ett helt annat sätt och där logiken går ihop. The Adjustment Bureau innehåller trots allt spänning och blandade känslor. Jag tror att historien hade fungerat betydligt bättre som serie där man inte hade behövt klämma in få mycket information och snabba omotiverade vändningar. Då hade man också fått chansen att utveckla idén om The Adjustment Bereau - organisationen som är behållningen i filmen. Kanske då eller med en annan manusbearbetning och regi hade vi fått ytterligare ett verk från författaren Philip k Dicks att minnas.

Andy_B 4 har röstat
Jules4893 7 har röstat