Recension av Afrikas drottning

Ã…r: 1951
27/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
D
enna stora klassiker är regisserad av en av de största: John Huston. Karlen debuterade med Riddarfalken från Malta, och har efter den gjort filmer som Sierra Madres skatt, I Asfaltens djungel, Key Largo, Moby Dick och Prizzi's heder, där dottern Anjelica spelar en av huvudrollerna.

Han använder sig ofta av sin hjälte Humphrey Bogart, och även The African Queen har honom i huvudrollen.

Filmen bygger på romanen av C.S. Forester.
Manuset bearbetades av James Agee (som för övrigt producerade Charles Laughton-klassikern The Night of the Hunter).

The African Queen är en ångbåt. Det är denna som udda paret Charlie Allnut (Bogart) och Rose Sayer (Katharine Hepburn) färdas på uppför en flod i Afrika under första världskriget. Allnut är kapten på denna stora ångbåt.
Rose är en lite nervös ungmö som inte riktigt gillar Allnut och hans stil, som bland annat envisas med att ha skägg.

De tampas med varandra, skumma förhållanden och de dumma tyskarna. De börjar dock samarbeta och kommer så småningom överens, bland annat när de måste styra båten i ett fruktansvärt (och imponerande iscensatt) oväder.

Den här stora klassikern innehåller mycket vackra bilder, häftiga effekter för att vara gjorda för så länge sen, och så suveräna skådespelare som passar bra tillsammans.

"Bogey" norpade Oscarn, som jag tycker att han definitivt var värd.

Huston visar även han vilken stark regissör han var.
Hans regi är på topp, som i de flesta av hans största verk.
Några vackra scener med djur är verkligen gjorda som en tribut till det fantastiska naturlivet, och bevisar hans talang. Dessutom är det allmänt känt att Huston var väldigt intresserad av elefantjakt under filminspelningen.

Clint Eastwood har regisserat sin egen hyllning till Huston och inspelningen av den här filmen. Den heter "Vit jägare, svart hjärta" och kom 1991.

Afrikas drottning funkar både som ett andlöst spännande äventyr, ett välspelat drama och en intressant karaktärsstudie, där karaktärerna sakta förändras och dras till varann.

Gillar ni klassiker, och särskilt i färg, ja, då är filmen ett absolut måste.

Bobby Peru 4 har röstat

av Bobby Peru