Recension av Afrikas hemligheter

År: 2003
26/7 2005
Recenserad av Silverbullit
N
u ska undertecknad be er sätta er ner för nu ska jag chocka skiten ur er med tanke på alla sentimentala smörfilmer (tex RADIO) jag slagit ner på lika subtilt som granaterna från en visslande stuka under andra världskriget. Jag ska dra en film ur detta träsk och... rekommendera den. *svälj*

Filmen är en nyhet i videobutikerna med titeln Afrikas Hemligheter.
(Orginaltiteln är Secondhand Lions)

Vad är detta, vem riktar sig Secondhand lions till?
Detta är något så ovanligt som en barnfilm som antagligen kommer att älskas av oss vuxna istället. Viktigt att säga att det här inte är en renodlad komedi, filmen ställer karaktärerna/oss inför en hel del inte helt angenäma val. Undertonerna av allvar är filmens stora behållning trots komedi/barnfilmsytan. Filmen har en ton som för tankarna till en serietidning och är mycket vackert filmad. Den gör sig bäst på bio eller storbildsprojektor eftersom fotografen förstått sig på storbildsformat med rörelse och komposition. (En tvapparat kan nog ge en känsla av fängelse för filmen. Tvekar inte att ni kommer att förstå vad jag menar.)

Handling,
Walter (Macaulay Culkin plagiatet Haley Joel Osments överspel är bara att beklaga) dumpas av sin lögnaktiga moder hos de åldrande bröderna Caan. Historierna om bröderna är otaliga men gemensamt är att bröderna varit försvunna i 40 år och sitter på en lika stor förmögenhet allra minst i miljoner trots sin spartanska livsstil. Farbröderna drar historier för Walter som är helt sanslösa men frågan är om det finns något korn av sanning i dessa. (Inte riktigt samma stuk som Big Fish och historierna är inte actionspäckade men framför ett tydligare budskap i slutklämmen än nämnda)

Det bästa,
Filmens stora behållning är farbröderna, Michael Caine och Robert Duvall är så jävla bra, det är inte så att de är i högform, de är helt enkelt skådespelare i en helt annan division än resten av hollywoods skådespelarkår.

Slå mig om ni vill men den här fåniga barnfilmen suger in mig på ett tragiskt/hjärtvärmande och oerhört roande sätt. Den vita duken kommer att förlora oerhört när herrarna Caine och Duvall satt sin sista potatis... eller ska väl säga majskolv snarare.

Om filmen haft en bra Walter i huvudrollen och lite mer glödande berättarflashbacks som inte hade känts som "McGyver bautamustachprydda sidekicks och Xena-warrior princess avkomma does Arabia" tv-avsnitt hade det inte varit någon tvekan om 10 poäng men det har den tyvärr inte.

Jag avrundar betyget uppåt och filmen får 8 bregottaskar av 10 möjliga.
Stick genast och hyr den här gullegullfilmen

Silverbullit 2 har röstat

av Silverbullit