Recension av After Earth

Ã…r: 2013
10/6 2013
Recenserad av Tim Buckley
R
egissör M. Night Shyamalan har verkligen flitigt sicksackat sig fram under de gångna årtiondena mellan kolossala filmfloppar och ett mindre antal toppar. Men på något underligt vis så har han ändå förblivit betrodd med miljardbudgetar gång på gång genom åren. Trots att upplevelsen av att sätta sig ner för att se en film gjord av denna man och hoppas på något bra är lite att beskriva som känslan inför att spela roulette för att vinna; Sällsynt åstadkommet, men oavsett vinst eller förlust, ett läckert påkostat tidsfördriv.

After Earths enkla filmhandling är den om hur en far och en son kraschlandar på en planet djupt ute i rymden efter en asteroidstorm. En planet som människan inte längre ser som sin egen; Jorden. Med sig ur rymdskeppets vrakdelar har de sedan dessutom fått med sig ett människoätande, och snyggt gjort, monster från en annan planet. Ett monster som endast kan finna och döda sina mänskliga offer med hjälp av de freoner som vi utsöndrar vid rädsla. Och för att dessa freoner ska riskeras att utsöndras i denna film så har filmskaparna ställt en enda enkel fråga till sin publik. Kommer de att lyckas med att ta sig till rymdskeppets andra hälft (Skeppets andra hälft som brutits itu uppe i atmosfären och landat 10 mil längre bort.) för att där hämta en nödsändare och skicka ut en nödsignal och överleva. Eller kommer de att gå under tillsammans mitt bland farorna på den numer ytterst ogästvänliga planeten Jorden?

Även om filmens handling alltså nu är så pass enkelt sammansatt så att den inte är svårare för en tioåring, än för en femtioåring att förstå denna så betyder detta dock inte något negativt alls. Varför? Jo delvis tack vare den enkla anledningen av att filmen är otroligt snygg och påkostad i sina effekter, som har en stor del i skapandet av den stämning som nu ligger tät över hela filmen. Dessutom är överlevnad oftast inte fullt så komplext sammansatt i verkligheten heller. Och till sist så skadar det ju verkligen heller inte att fadern och sonen i filmen även spelas utav verklighetens far och son, Jaden och Will Smith.

Det enda som verkligen skadar filmen är de pompösa honnörer och andra små filmklichéer som dyker upp här och var under filmens speltid. Hade man fått äran till att här få ta fram saxen och klippa bort dessa sammanlagda cirka tio minuter. Då hade faktiskt denna film varit mer anmärkningsvärd. Nu blir det istället endast ett lättsmält, men mycket påkostat och välgjort nöje att beskåda denna filmpjäs. Men det räcker å andra sidan ganska långt.

Tim Buckley 6 har röstat

av Tim Buckley