Recension av Agent 007 med rätt att döda

År: 1962
19/1 2007
Recenserad av The Fogman
H
istorierna om Agent 007 blev en av de största franchisen någonsin. I denna första del slåss Bond mot en mystisk ond skurk kallad Dr. No, en kinesisk vetenskapsman, som bestämt sig för att förstöra USA:s rymdprogram. Han far till Dr No:s ö, Crab Key, där han konfronteras med den ondskefulle profferson och träffar den vackra Honey Ryder.

Och nog märker man att det är den första Bondrullen. Den känns väldigt lågbudget men regisören Terence Young lyckas få till det. Han förvandlar Sean Connery som James Bond till en riktigt cool Bond, exotiska miljöer och roliga vitsar samt kryddad med coola fightingscener och biljakter. Inte får man väl glömma brudarna heller, den kanske mest minnesvärda Bond-scenen utspelar sig på Dr. No:s Ö, Crab Key, där den vackra Honey Ryder, spelad av Ursula Andress, kliver upp ur vattnet.

Regissören Terence Young är nog en av de bästa Bond regissörerna och man märker att han också är ett stort Bond fan. Till alla er som har tänkt att börja se Bond, börja med den här så får ni se hur en legend föds. Detta är kult när den är som bäst.

Efter Agent 007 med rätt att döda så fick vi återse Bond i 20 filmer till, den senaste, Casino Royale med Daniel Craig som Bond. Den måste nog vara den bästa av de senaste filmerna i serien sedan Golden Eye. Det brukar vara så att den första filmen i en rad serier är den bästa, men inte i detta fall. Missförstå mig inte nu, Agent 007 med rätt att döda är fortfarande riktigt bra och är ett måste ses, men tycker att den inte håller riktigt hela vägen. Även två spin offs där Connery gjorde en liten come back i ena gjordes. Den första även den kallad Casino Royale, mer som en komedi, och Never Say Never Again den med Sean Connery.

The Fogman 11 har röstat

av The Fogman