Recension av Aguirre – Guds vrede

Ã…r: 1972
23/8 2004
Recenserad av vamstad
E
n expedition in i Sydamerikas regnskog någon gång på 1500-talet förvandlas från en jakt på ära och rikedom till ett monument över några mäns färd mot det bottenlösa vansinnet och den slutgiltiga undergången.

Klaus Kinski spelar Don Aguirre, en hårdför, fåordig Conquistador som deltar i en expedition längs Amazonasfloden, led av inkarikets betvingare Pizarro. Vid ett avgörande vägval bestämmer sig Pizarro för att återvända till den del av Peru som de kom ifrån. Den ambitiöse officern Don Pedro de Ursua får dock i uppdrag att fortsätta på floden, tillsammans med några modiga män, i jakt på Eldorado, den gyllene staden. Bland dessa våghalsiga män finns Aguirre som driven av motiv dolda bakom en blick av stål inleder ett myteri varefter han själv tar kommandot över expeditionen. Aguirre drivs trots många katastrofer av ett obenhörligt kall som bara delvis kan förklaras med girighet. Hans medresenärer på flodfarkosten tvingas tillsammans med de som ser filmen ta ställning till ifall inte Aguirre också dras till undergången i sig.

Som vanligt är det svårt att skilja Klaus Kinskis rollfigur från hans egen person, för liksom den demoniska Don Aguirre balanserade Kinski själv på kanten till total galenskap. Inspelningen av "Aguirre - Guds vrede" är lika beryktad och känd som själva filmen. I denna den första av Werner Herzogs och Klaus Kinskis samarbeten kolliderade Tysklands två största egon så allvarligt att båda deras liv var i fara vid flera tillfällen. Megalomanikern Kinski, känd för sina vansinnesutbrott, lär ha skjutit med gevär in i den stuga som de infödda statisterna bodde och en nu åldrad indianman kan än idag visa upp det ärr som Kinski gav honom i huvudsvålen med ett rekvisitasvärd, under en speciellt upphetsad inspelningssekvens. Herzog kan stoltsera med en av filmvärldens riktigt klassiska inspelningshistorier, den om hur han tvingade en Kinski i upplösningstillstånd att spela in den sista scenen för filmen under gevärshot.

Aguirre - Guds vrede är från början till slut ett omöjligt projekt. Werner Herzog hade att förflytta en hel inspelning långt in i Amazonas och spela in en film i historisk miljö för mindre pengar än vad många reklamfilmer kostar. Ändå är filmens minst sagt orginella inramning (hur många tyska conquistadorfilmer känner du till?) förbluffande trovärdig. Herzogs notoriskt långsamma panorerande och generellt otvingade tempo ger så mycket yta till aktörena att alla andra skådespelare utom Klaus Kinski hade gått vilse i tomrummet. Klaus Kinski suger dock girigt upp allt ljus som riktas mot honom och rollen som Aguirre känns som en av hans mest självklara. Han har själv sagt att han "blev" Don Aguirre på heltid under en period som varade till strax efter inspelningen. Aguirre - guds vrede är fascinerande för sin fullständigt unika räckvidd som sträcker sig från Herzogs skickligt fångade landskap till Kinskis allra mörkaste, inre skrymslen.

jotnan 1 har röstat
NeZa 17 har röstat