Recension av Air Force One

År: 1997
22/3 2009
Recenserad av Rollywood
E
xtremt patriotisk och överdrivet vinklad film där man förklarar Amerikas president som hela världens räddare.

President James Marshall (Harrison Ford) har tillsammans med ryska styrkor precis låtit gripa den självutnämnde ledaren i Kazakstan Ivan Radek för folkmord. Efter att ha hyllats på en stor mottagning i Ryssland är det nu dags att påbörja resan hem...

Air Force One är Presidentens privata Boeing och också världens säkraste flygplan. Det är skarpa kontroller vid ombordstigning och ingen obehörig kommer ombord. Bland passagerarna finns bland annat presidentfamiljen, presidentens Staff, säkerhetsfolk, mediefolk och ett speciellt utvalt ryskt nyhetsteam.

När de kommit en bit upp i luften börjar det hända saker i kabinen. Nyhetsteamet springer fram till vapenförrådet och kapar planet. De kräver nu att Radek ska friges, annars dör passagerarna. Vad kaparnas ledare (Gary Oldman) inte vet är att presidenten själv har militär utbildning och blir nu passagerarnas sista hopp.

Air Force One är utan tvivel en mycket spännande film som passar alla som inte är för unga för våldsamma skottlossningar. Men till handlingen sett så är den väldigt amerikaniserad och ibland nästan spyr man på grund av hur det påstås att USA är störst, bäst och vackrast!

Lite ossanolikt också med att en gammal gubbe som Harrison Ford skulle kunna återta en hel Boeing från terrorister. Det känns som om man gått till överdrift med ganska många saker vilket sänker betyget på filmen en hel del.

Bortsätt från spänningen så är det mycket positivt att få se Glenn Close förödmjukas i en oerhört dåligt spelad roll som vice president. Jag har aldrig gillat henne på vita duken och tycker det är skönt att hon gör bort sig. Ett snedsteg i karriären som gör att vi kanske slipper se henne på ett tag.

Man har dock ändå över lag lyckats med sammansvetsningen av skådespelarna. Att skapa en presidentfamilj av Harrison Ford, Wendy Crewson och Liesel Matthews var den perfekta kombinationen. Liksom att sätta William H. Macy i en biroll i presidentens stab.

Många kända ansikten dyker upp, vilket aldrig är fel och det är den tyske legenden Wolfgang Petersen som står för regi. De flesta vet väl vem han är men för er som inte vet så ligger han bakom filmer som bland annat Das Boot (1981) och I skottlinjen (1993).

Jag minns när Air Force One gick på bio 1997, då var jag för ung för att få se den men jag har alltid älskat den sedan dess. Men inte för att den har så många unika drag att bjuda på utan snarare för att jag avnjuter den fart som finns i filmen. Den är perfekt om man vill hålla sig vaken. Air Force One bör absolut ses och får en stark trea.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard