Recension av Air Guitar Nation

Ã…r: 2006
18/1 2008
Recenserad av crawler
L
uftgitarr är kanske inte världens credigaste företeelse, men med tanke på hur många som lägger sin energi på att bli autistiskt säkra på ”Guitar Hero” kanske den borde omvärderas. Möjligen kan ”Air Guitar Nation” hjälpa världens luftgitarrister att åtnjuta viss respekt i omvärldens ögon. Antagligen inte.

Alexandra Lipsitz följer två av USA:s luftgitarrister, C-Diddy och Bjorn Turoque (uttalas Bjorn To Rock), från östkustuttagningarna i New York till VM-finalen. C-Diddy är den starkt lysande favoriten – charmig, rolig och tekniskt överlägsen – och Bjorn är den hårt slitande, kaxiga underdogen och ständiga tvåan. Till en början är de båda rätt svåra att ta på allvar, till och med rätt påfrestande, men allt eftersom man lär känna dem blir de mer sympatiska och älskvärda. Det är rätt svårt att inte tycka om någon som startar en insamling på nätet för att ha råd att åka till finalen i luftgitarrs-VM i Finland, och faktiskt lyckas.

Genom filmen får vi bekanta oss med ytterligare en mängd luftgitarrister, men det är de amerikanska det fördjupas i. Om fenomenet till en början kan te sig alldeles fantastiskt fånigt, så gör deras passion och sköna inställning att det gradvis blir mer logiskt, till och med spännande. När den stora finalen till slut kommer sitter jag och hejar (på Bjorn såklart) som vore det vilken sport som helst. Häri ligger också filmens förtjänst: Den har ett i grunden mycket humanistiskt och varmt hjärta, precis som luftgitarristerna själva (”om alla höll i en luftgitarr skulle ingen kunna hålla i ett vapen”). Det handlar mer om passion och glädje än att hänga ut något obskyrt fenomen eller göra sig rolig på någons bekostnad. Och när så är fallet kan man köpa vad som helst, det går inte att döma någon annans glädje.

Rent dramaturgiskt följer ”Air Guitar Nation” grundmallen för sportfilmen. Den börjar i den lilla tävlingen och tar sig till slut till den stora finalen (som 5000 åskådare tar sig upp till norra Finland för att se). Däremellan fördjupas det i de båda huvudpersonerna, med intervjuer med deras föräldrar och bilder från barndomen. Luftgitarrämnet behandlas hela tiden fullt seriöst (”första gången han spelade luftgitarr var han tre år gammal”), vilket är skönt. Upplägget gör visserligen att man ser hur det ska gå från ruta ett, men det spelar ingen större roll.

”Air Guitar Nation” är möjligen en rätt poänglös film, men en mycket underhållande sådan. Kanske kan den till och med få en och annan att faktiskt våga satsa på någon obskyr talang, som vid första anblick verkar meningslös eller dum. Passioner är till för att följas.

crawler 3 har röstat

av crawler