Recension av Airheads

År: 1994
27/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
D
en här "komedin" handlar om några unga rock-grabbar som vill få sin demotejp spelad till varje pris.
Så de invaderar radiostationen KPPX och håller gisslan där med inget mindre än en vattenpistol (som personalen inte vet att det egentligen är).

Dessa tre rockare spelas ganska halvdant (men något inspirerande) av Brendan Fraser, Steve Buscemi och en rätt påfrestande Adam Sandler.

Tyvärr är den här filmen usel. Manuset är egentligen osynligt, för det finns inget manus. Dessutom är filmen uppbyggd av rätt trista och larviga skämt. Det blir aldrig direkt nån dagishumor, men det är närapå. Jag gillar Steve Buscemi, men han kan ändå inte lyfta den. Fraser är kul som alltid, men då han var roligare i Djungel-George och California Man så lider den här filmen av hans upprepningar. Sandler spelar bra i Wedding Singer, här är han bara en snorvalp som ser patetisk ut.

Filmen är tydligt riktad till ungdomar. Det finns lite moral inklämd också. Om att synas, om att vara en tönt och att slå igen i form av att vara medlem i en rockgrupp.
Låter detta fånigt? Tro mig, det är det sannerligen.

Temat är onekligen intressant, men då det inte finns ett vettigt manus att bygga upp det kring, och då humorn bara stundtals funkar, så blir det inte mer än dåligt.

Men att Steve Buscemi alltid ger sitt bästa är säkert.

Bobby Peru 4 har röstat

av Bobby Peru