Recension av Akira Kurosawas drömmar

År: 1990
2/6 2004
Recenserad av Bobby Peru
A
kira Kurosawa har gjort en film efter sina egna personliga drömmar. Den består av åtta olika segment som alla är vitt skilda, men surrealismen från drömmarna är tydlig i alla.

De mest noterbara är tre stycken; en som handlar om några män som kämpar i en fruktansvärd snöstorm, en annan om Vincent Van Gogh (där Martin Scorsese spelar målaren) och en av de mest mardrömslika om en kärnvapenexplosion som drabbar Japans befolkning.

De andra är bra och vackra på sitt sätt, men dessa tre är speciella för att de träffar på rätta stället. De berör.
I övrigt är det en ojämn kompott. Att filma drömmar kan inte alltid vara så lätt, och det beror också på hur man gör det. Kurosawa har dock gjort sitt allra bästa, men man kan knappast kalla Dreams för hans mest kända och uppskattade verk. Den elogen går till klassiker som De sju samurajerna, Ran, Blodets tron och Yojimbo - Livvakten, för att nämna några. Denna regissör har gjort så många berömda verk att det är nästintill omöjligt att plocka ut några särskilda.

När jag såg filmen låg jag på soffan och var svårt sjuk.
Det var under vintern, så förutsättningarna var perfekta.
Känslorna var på topp, eftersom den här filmen är perfekt att se då man ligger sjuk i feber och själv känner sig i ett svävande drömtillstånd. Så upplevelsen är antagligen en fyra, men om jag får bedöma filmen som helhet så är den en trea, kanske beroende på att den egentligen inte är en riktig sådan, utan några klipp som vävts ihop till en enhet.

Bli inte rädda, dock, för jag tror att många kommer uppskatta Kurosawa och hans djärva grepp med att filmatisera sina egna drömmar, som inte alla är så trevliga heller för den delen.

Tills dess får vi bara hoppas på att en regissör i klass med Kurosawa filmatiserar sina egna drömmar.
För tanken är onekligen intressant.

Martin Scorsese är ett önskemål.

saggesaliv 0 har röstat
Bobby Peru 7 har röstat