Recension av Aladdin

År: 1992
24/10 2003
Recenserad av connya
D
isneys filmer har alltid haft en förmåga att förtrolla mig och med några undantag har jag älskat flera av de första filmerna som jag givetvis växte upp med. Jag kommer ihåg att jag kände mig tuffast i klassen för att jag minsann visste att Snövit var den första tecknade långfilmen.
Ju mer tiden gick, desto större blev man och jag började förstå att sagor som Snövit, Pinocchio och Micke och Molle alla fortfarande levde kvar hos mig. Men att vara 12 och älska de gamla klassikerna kändes inte särskilgt tufft.
Med Aladdin kändes det dock som att Disney gjorde en film även för de lite äldre. Kärlek och moral har alltid varit ett centralt tema i Disneys filmer men eftersom Aladdin handlade om just människor relaterade man lite lättare till det. Att anden sedan var den roligaste sidekicken i en tecknad film ditills gjorde ju givetvis att alla älskade filmen - oavsett ålder och den uppskattades av barn på samma sätt som killar och tjejer i högstadiet.

Disneys animationsavdelning visade prov på svindlande effekter och grottfärden på den flygande mattan var ett mästerverk. Dialog och humor var träffsäkert och dessutom skrev Alan Menken och Tim Rice några av de mest odödliga sångerna någonsin.
"En helt ny värld", omöjlig kärlek och drömmar blev det viktiga som Disney hade att berätta och i det oförglömliga äventyret förtrollade de en hel värld och visade att tecknade filmer även kunde älskas av vuxna.
Eller i alla fall visade att vuxna kunde våga älska tecknade filmer.

Redwood 2 har röstat
m86 10 har röstat