Recension av Alexander

År: 2004
5/12 2004
Recenserad av weng-weng
A
lexander den store är en man vi minns för att han färdades över 1500 mil från sitt hem i Makedonien och lade land efter land under sitt herravälde. Detta spektakel skedde runt 300 f.Kr. men är på intet sätt bunden till en viss tid. Med detta epos har Stone än en gång utropat sig själv till Oliver den store och skapat en tafflig politisk metafor för sina åsikter om den sittande ledningen i USA.
Åtminstone får man hoppas att detta en gång var fröet till att den här 150 miljoner dollar lilla bagatellen blev till, för även om resultatet knappast är för anti-Bushfallangen vad Gibsons The Passion of the Christ var för den kristna högern, är alla andra förklaringar icke godtagbara.
En snygg historielektion?
En vilja att berätta om ett fantastiskt levnadsöde?
Att hoppa på den skenande mastodontvagnen?
Ingen av dessa förklaringar duger för den som sett Alexander, eller Stones förflutna filmande.

Colin Farrell måste ha satt en el pint irländsk öl i halsen då han blev erbjuden denna roll- så mycket större än något han tidigare gjort. Förhoppningsvis kommer hans insats här dock tillräckligt tydligt visa alla att detta misstag ej bör upprepas. Han må ha branschens främsta finmotorik i ögonbrynen, men på något sätt kräver man liksom mer i såna här sammanhang.
Angelina Jolie spelar Farrells mor (men ser ut att vara hans syster). Hon åldras också märkligt dåligt under filmens gång samtidigt som sminkteamet visar ren spetskompetens på ärrvävnad efter utstuckna ögon. Det tycks gå ungefär ettusen av Alexanders soldatögon på ett Angelina Jolie år i filmen och det är förstås inget acceptabelt förhållande. Mest avtryck gör Jolies silikontyngda läppar som en av årets roligaste anakronismer.
Mer än bara roligt blir det när en frustande Farrell möter Rosario Dawson i en passionerad sexscen så fånig att man häpnar. Farrell agerar uppeggad sänghäst och när han spänner halsmusklerna står blixten stilla. Dawson å sin sida får endast agera på villkor av sitt yttre och hennes talang som aktris är här helt bortkastad.

Över huvud taget känns det bittert att se så många kända ansikten men samtidigt känna så lite engagemang i karaktärerna. Varken Jared Leto, Jonathan Rhys-Meyers, Christopher Plummer eller Val Kilmer väcker känslor, för att inte nämna Anthony Hopkins som är filmens berättare och drar ner tempot i helt onödiga inpass.

Ljuspunkterna finns i det för sammanhanget öppet redovisade homosexuella temat (och något annat hade förstås varit historieförvanskning). Samtidigt går det inte att komma ifrån att denna del av berättelsen är fegt framställd och onödigt trevande- här finns knappt ens den återhållna lustens nöje, eller den förbjudna kärlekens undertryckta passion.
Fightscenerna, filmens återkommande crescendon, är bitvis sevärda men alltför ofta också utspädda med dataanimerade arméer.

Kvarstår så endast Stones politiska pekpinnar- "Bush- lär dig av historien" och samtidigt som detta går i linje med flera av hans tidigare filmer om stora politiska pampar (JFK, Castrodokumentärerna, Nixon) är det här på tok för utdraget och långrandigt.
145 minuter är ett fältslag som inte ens en regissör av Stones kaliber kan motivera och som tapper soldat i salongen börjar man krokna redan halvvägs.

ernils_l 3 har röstat
soderbaum 3 har röstat