Recension av Ali

Ã…r: 2001
19/9 2004
Recenserad av Loomis
D
et tog sin lilla tid innan Michael Manns film om Muhammad Ali kom hit. Tydligen var den alldeles för dyr för dom svenska distributörerna att köpa in, därför kommer den nu ett par år senare till ett reapris.
Regissören Michael Mann är mannen bakom ”Heat” och också senast ”Insider”. Nu tar han Will Smith till hjälp som gestaltar den sköndansande tillika boxarlegenden Muhammad Ali.

Ganska lite boxning och mycket politik och religion är vad filmen tar upp precis vad Muhammad Ali var. Han var inte bara en skicklig idrottsman utan också en personlighet som fick en hel värld att stanna till. En svart man som slogs mot både fördomar, politik och religion. Filmen skildrar Alis liv från första världsmästartiteln till den berömda matchen mot George Foreman i Nigeria ca.10 år senare.

Jag bänkade mig med stor entusiasm för Muhammad Ali är en person man vet vem det är men inte vad han gjort mer än att boxas. Här kommer filmen som en mycket bra upplysning om vad denne man gjort för något. Han var inte bara en boxare, han var en som vågade gå emot den amerikanska regeringen och kämpade mot förtrycket. Och lägg också till att han var en mycket skicklig underhållare.

Filmen fungerar som sagt bra för att få en inblick i dennes mans liv men samtidigt så är berättandet av hans liv så intensivt att det ibland går så långt att det nästan blir ointressant. Michael Mann vill berätta så mycket att han aldrig stannar upp och fördjupar sig vilket är synd för en del perioder i hans liv kunde plockas bort för att istället ge mer tyngd åt historien.
Det märks också att Michael Mann är livrädd för att det här ska bli en sentimental film med en massa stråkar och en klassisk ”må bra - film”. Så under dessa 159 minuter så kändes det att den kunde ha haft tiden att fördjupa sig i hans liv, nu skrapar den mest bara på ytan på grund av berättarivern.

Som vanligt när det gäller Michael Mann så är det ett lysande fotoarbete och scenerna i boxningsringen är väl berättade och likaså Will Smith är skicklig som Ali.
Kanske är det den långa väntan som höjt mina förväntningar, eller kanske det faktumet att Mann är en enormt skicklig regissör? Jag vet inte men den här gången så lyckas han inte riktigt fullt ut att float like a butterfly and stung like a bee.

Loomis 6 har röstat

av Loomis