Recension av Alice bor inte här längre

Regissör: Martin Scorsese
År: 1974
5/12 2003
Recenserad av Bobby Peru
M
artin Scorsese är mest känd för sina hårdkokta filmer.
Han är förmodligen mest känd för Taxi Driver, Tjuren från Bronx och Maffiabröder. Men detta är en varm och gripande film, som undviker Scorsese's typiska våldsscener.

Filmen handlar om en mor (Ellen Burstyn) och hennes unga son (Alfred Lutter). Alice man dör i en olycka, och familjen har ingen försörjare. De tvingas att flytta från hemstaden i New Mexico. Hon har drömmar om att bli pianosångerska på en bar, men det slutar olyckligt, så hon blir: servitris!! Hennes son är uttråkad och vill hemskt gärna fira sin födelsedag och gå i skolan i Monterey.

Alice träffar en snäll man (Kris Kristofferson) på restaurangen där hon jobbar. Han är mannen hon har väntat på, men ändå blir förhållandet inte helt glasklart...

Filmen är en fin skildring av relationen mor/son. Det är ett drama lika mycket som en road-movie. Scorsese bjuder på sitt fina soundtrack, som vanligt. Skådespelarna är mycket bra, och Ellen Burstyn förtjänade sin oscar. I små biroller ser vi Harvey Keitel som en riktig galning och Jodie Foster som en riktig cooling, som Alice son blir kompis med.
Diane Ladd medverkar också, och hennes unga dotter Laura Dern ses mot slutet, då hon äter glass!!

Som slutsats är Alice Doesn't Live Here Anymore en gripande och sorglig film, men den är även genomsyrad av optimism, värme och humor. Filmen är en av Scorsese's många underskattade verk som verkligen förtjänar att jämföras med hans senare och råare filmer.

En rekommenderad film för dramaälskare, och för dem som uppskattar 1970-talsfilmer med bra skådespeleri.

Bobby Peru 7 har röstat

av Bobby Peru