Recension av Alice i underlandet

Ã…r: 1951
1/6 2004
Recenserad av Bobby Peru
W
alt Disney har skapat många mästerverk tillsammans med sina duktiga tecknare. Filmer som Snövit och de sju dvärgarna, Pinocchio, Fantasia och Bambi är de rejäla filmerna som är älskade av alla åldrar.

Den här filmen som bygger på böckerna av Lewis Carroll är dock en av de mest underskattade och trollbindande.
Det inleds med en berättelse. Alice tycker att böcker utan bilder är tråkiga. Hon springer därför iväg och ramlar ner i en grop som leder till det fantastiska (men farliga) underlandet. Där träffar hon på den konstiga påskharen, Tweedledee och Tweedledum och några andra typer som hon har tékalas med. Men till slut tröttnar Alice på den verkliga drömmen och längtar hem. Plötsligt börjar alla märkliga varelser i underlandet att tycka synd om henne.

Denna klassiker från '51 är så skön och mystisk. Det märks att den har inspirerats mycket av Carroll's sjuka knarkhumor. Detta är Disney på syra!! Det är lika bra tecknat som vanligt, men här går tecknarna ett steg längre än tidigare. Det är psykedeliskt och annorlunda. En massa växter som sjunger och talar och bländande färger smälts samman i en salig röra. Det finns alltid en drömlik och fängslande atmosfär i den. Det känns så konstigt, men ändå så bra. Jag personligen har sett den ett antal gånger, och gillar att hamna i wonderland med Alice varje gång. Dessutom innehåller vissa inslag en välkommen humor, som också kan vara lite grym i sann Disney-anda.

Även om "Alice" inte är Disney-folkets bästa, så är det i alla fall ett verk som tilltalar och hänför än idag.

En tecknad tripp har sällan varit så här bra.

Bobby Peru 10 har röstat

av Bobby Peru