Recension av Alien vs. Predator

År: 2004
24/11 2004
Recenserad av Loomis
S
å har återigen två gigantiska huvudrollsinnehavare fått dela på speltiden och placerats i en och samma film. Nyligen var det skräckgubbarna Jason och Freddy som gjorde samma sak men denna gång står ett par snubbar från rymden för handlingen. Visst, det är ju ”Alien vs. Predator” som till slut blivit färdig efter alla rykten och spekulationer.

För manus och regi står Hollywoods nya älskling i genren Paul W.S. Anderson (som tidigare regisserat den första ”Resident Evil” och manus till dess uppföljare). Det ryktas t.o.m. Paul ska få ta över regijobbet då ”Alien”- serien fortsätter på egen hand.

En pyramid hittas upptäcks under isen på Antarktis och en expedition ledd av Weyland (senare känd som skaparen av karaktären Bishop i ”Alien”) beger sig till platsen. Han samlar ihop ett gäng experter för att ge sig på vad som kan vara den största upptäckten i historien. Men väl på plats så visar det sig att dom inte är ensamma och att dom hamnat mitt i ett krig mellan två giganter.

Rätta mig om jag har fel men det här är väl ingen film man har skyhöga förväntningar på? Jag menar så fort man såg trailern så fattade man ganska så snart vad det handlade om och att ens jämföra den med ”Alien”- serien (i alla fall dom tre första) vore omöjligt.

”Alien vs. Predator” är full fart dum actionunderhållning som faktiskt lyckas att underhålla. Det är stundtals töntigt, fruktansvärda skådespelarprestationer och ett lite väl vågat händelseförlopp. Men jag hade inte räknat med något annat och faktum är att det är 90 minuter snygg och välgjord action. Det är precis vad man förväntar sig och inte ett dugg mer.

marfil 6 har röstat
Loomis 12 har röstat