Recension av Alien

År: 1979
11/4 2004
Recenserad av FreddyKrueger
A
lien är historien om hur sju oskyldiga personer ombord på ett rymdskepp en efter en faller offer för ett hemskt monster som har kommit ombord. De gör så gott de kan för att hitta och förgöra den hemska passagerare nr. 8 men snart upptäcker de att den här varelsen inte är att leka med. De dör som flugor och till slut finns det bara en överlevande kvar, vid namn Ellen Ripley. Hon måste nu döda den alldeles själv, men allting går från hemskt till värst i hennes kamp mot kanske det mest kända filmmonstret genom tiderna. Alien är en älskad favorit av nästan alla och en gigantisk filmklassiker. Alien är en älskad favorit som man nog ska ha sett enligt de flesta, den tillhör ju en av de största filmer någonsin. Handlingen är bra och noga genomtänkt märks det när man ser filmen. Alien-monstret är en riktigt fräck varelse och sättet den dödar på är läbbigt. Det finns tre olika varelser i filmen med namnen Facehugger, Chestburster och sen har vi det klassiska vanliga monstret som de flesta redan känner till. Facehuggern är en liten varelse som sätter sig fast i offrets ansikte och lägger sedan ett sorts ägg eller kapsel i magen. Det är nu som Chestburstern kommer in. Efter ett tag så börjar den varelse som Facehuggern planterade att leva som ett foster i en mors mage och kommer ut ur offrets mage. Efter att den har kommit ut ur magen så börjar den att växa eller nåt om jag har rätt. Den blir i alla fall stor som en vanlig människa och kan börja slakta. Monstret brukar öppna munnen och slå ut en trippeltunga med olika tänder på. Om man ska vara noga kan man säga att monstret fäller ut en tunga med en mun på, sen fäller den munnen ut en till tunga med en mun på som fäller ut en tredje tunga. Till sist så slås tungan in i offrets hjärna, eller var den nu har siktat in sig på, och dödar offret snabbt. Man använde en alien-dräkt som en person fick dra på sig och gå runt i under inspelningen och i vissa scener var det väl bara en robot eller liknande. Skådespelarna i filmen gör ett lysande jobb och det finns ingen som man kan klaga på och säga att han eller hon spelar dåligt. Filmningen är bra och allt är perfekt. Klippen, zoomen, vinklarna och allting annat är perfekt. Effekter som blod, make-up och det vanliga ser bra ut. Jag gillar som sagt alienmonstret mycket och hur de har ritat upp hur den ska se ut. Idén med tungorna och det avlånga huvudet har blivit en klassiker idag, likaså spagettiscenen där alla äter mat och en mycket otrevlig händelse tar plats. Scenen betyder lika mycket för filmen som duschscenen gör för den klassiska filmen Psycho. Den är nästan en symbol för hela Alien och man ska i alla fall ha sett den scenen om man inte ska vara helt efterbliven och dum resten av livet. Nu kan ni skriva hur mycket hatbrev ni vill om mig, men den scenen ska man ha sett, det är en regel inom film som jag skrev i min recension om Psycho. Alla ni skräckfantaster kommer att hålla med mig om att man ska ha sett den. Jag bryr mig inte vad ni andra tänker eller skriver, ni är redan efterblivna och kan gott hålla er till era actionfilmer utan handling eller story. Att Alien skräms är inget jag nekar till. Jag tyckte att den var obehaglig och krypande. Det finns massor av eländiga scener som man aldrig kommer att glömma, som till exempel scenen då killen går bland de labyrint-liknande gångarna och blir förföljd av en alien. Miljöerna är också bra, läskiga och man kan aldrig känna sig säker under filmen. De är mörka och det är värst då det finns många olika vägar som varelsen kan komma fram ur, och eftersom de är på ett stort rymdskepp nästan hela filmen så finns det gott om mörka gångar.

Stomberg 4 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.