Recension av Aliens – Återkomsten

År: 1986
20/2 2008
Recenserad av The Rest
X
enomorpher, får man veta att denna hemska varelse från första filmen heter. Ripley, den enda mänskliga överlevande från Nostromo, blir upphittat av en bärgningsfirma efter att ha glidit runt 57 år i rymden, och när hon kvicknar till får hon förklara varför hon sprängde en rymdstation värd flera miljarder till synes utan anledning. Själv klart köper inte företaget den rätta förklarningen om en mordisk rymdvarelse men dom tror i alla fall på att Androiden Ash felade och mördade alla i besättningen och på så sätt så klarar hon sig utan värre straff. Samtidigt tappar företaget kontakten med kolonisatörerna på LV-426, planeten där Alien-varelsen hittades i första filmen som nu är en koloni med över 70 familjer.

Efter många om och men så lyckas företaget få Ripley att följa med och ta reda på vad som hänt, för vem vet: kanske är det bara en atmosfärprocessor som är trasig? Hur som helst så skickar de med ett färgstarkt pack med skjutglada soldater , bland annat Corpral Hicks (Michael Biehn) och Private Hudson (Bill Paxton). Om man såg första Alien så vet man redan hur farlig en Alien-varelse är och just nu visar det sig att största delen av kolonin har blivit befruktade, vilket innebär att det finns ett väldigt högt antal rymdvarelser i kolonin.

Att göra en uppföljare är inte lätt och att göra en uppföljare till ett mästerverk är i princip omöjligt. Men James Cameron, som nyss hade debuterar med en annan fantastisk sci-fi kallad Terminator, valde att inte göra en ny variant av första filmen utan en ny film med samma karaktärer från första filmen och lyckas med det.

Om Alien är mer av en rysare så är Aliens - återkomsten den mer traditionella Sci-fi filmen med mycket action, futuristiska föremål och en kamp mellan de goda och det onda. Aliens innehåller väldigt många ”Coola” karaktärer och repliker som de flesta filmnördar har intryckta i hjärnbalken. En av de nya karaktärerna är den lilla överlevande flickan Newt som Ripley bildar en sorts mor och dotter förhållande till. Sen att Ripley har blivit lite av en ”action hjälte” i denna film är något man får leva med. Likaså att många av soldaternas repliker till varandra är nördiga är en sak man lär sig att ignorera då filmen i övriga fall alltid träffar rätt då den är läskig när det ska vara läskig, spännande när den ska vara spännande och rolig när tillfälle för lite småskämtande tillåts. Sen är det inte heller speciellt svårt att genomskåda Burke (Paul Raiser) som smått girig företagsman.

Aliens är en av de bästa Action, skräck och sci-fi filmerna, och dessutom bland de bästa uppföljararna någonsin. Och jag kan heller inte fatta att ingen lärt sig hur man gör en bra uppföljare på riktigt. Filmen finns ju så klart även i en förlängd version som ändrar stora delar av helhetsintrycket på handlingen och lägger till fler scener, bland annat en väldigt rörande scen i början av filmen då Ripley får veta att hennes dotter avlidit. Jag tycker att båda versionerna är bra på sitt sätt. Och Aliens är i princip lika bra som ettan, enligt vissa till och med bättre.

AddeColciago 6 har röstat
The Rest 18 har röstat