Recension av Aliens vs. Predator: Requiem

Ã…r: 2007
7/2 2008
Recenserad av zerion
J
ag har brutit ett löfte, någonting jag inte gör särskilt ofta – om någonsin. Men jag ser det som en god gärning, jag bröt mitt löfte för att varna människor, varna dem för att inte slösa bort en timme och trettio minuter av sina liv på något som är bland det sämsta landet på andra sidan den stora vattenmassan spytt ur sig. Vad var det då för löfte kanske du undrar? Det ska jag med glädje tala om för dig och jag kräver inte att du ska tro mig, ty jag har inga bevis för det jag kommer att säga. Jag diskuterade föregångaren till det här spektaklet med en god vän precis efter jag sett den och slog då fast att "jag ska stänga av uppföljaren om den börjar med att den Alien som kom ur Predatorn i slutet av förra filmen dödar samtliga predators ombord vilket leder till att rymdfarkosten störtar på jorden". Citatet är inte ordagrant, då mitt minne som vanligt sviker mig, men innebörden är det viktiga. Jag misstänker att jag inte behöver säga hur Alien vs. Predator: Requiem börjar?

Flera personer jag pratat med har påstått att AVPR överträffade deras förväntningar vilket får mig att undra vad man förväntade sig, ett stroboskop i två timmar? Jag tror inte många hade lägre ställda förväntningar än jag på den här filmen och den var inte ens i närheten att överträffa dem. Med inledningen, som redan stod klar för tre år sedan, sätter filmen fart i ett tempo varken jag eller filmskaparna klarar av. Ett tempo som håller i sig filmen igenom. Scen på scen radas upp, utan att hänga ihop särskilt bra. Vi introduceras till väldigt många karaktärer, så ytligt det bara går, men ändå genom situationer som försöker vara känsloladdade. Det blir fruktansvärt patetiskt, ett brutalt misslyckade i att försöka få oss att känna sympati för de karaktärer vi snart ska få se bli mördade av läskiga rymdvarelser.

När karaktärerna är lika intressanta som ett tomt kylskåp är enda behållningen man kan ha av en sådan här film de snygga actionscenerna. Finns det då några snygga actionscener? Nej, det finns det inte. Den fasansfulla klippningen och att det hela tiden är mörkt och regnar gör att man inte riktigt ser vad som händer utan mest får huvudvärk och tvingas sluta ögonen för en stunds ro. Jag kan inte heller hinna med att förstå något samband mellan de olika scenerna, allting känns förvirrande och man förflyttas mellan platser utan att veta varför i ett rasande tempo. AVPR gör sig mycket bättre i stillbilder, då de båda monstren faktiskt är ganska välgjorda. Men när de rör sig och dessutom ska slåss blir det bara en enda röra, tyvärr.

En sak som i alla fall är bättre än i föregångaren, som fortfarande har priset som den sämsta filmen någonsin, är att det rovdjur som ger sig ut på jakt efter den Alien som sabbade hans polares rymdskepp faktiskt är ganska mäktig. Jag störde mig något enormt på hur Aliens lekte med rovdjuren i den första filmen.

Sammanfattningsvis är AVPR en följd av ointressanta scener med dåliga skådespelare som gestaltar helt ointressanta karaktärer som beter sig ologiskt och dör i mörka scener där man inte riktigt ser vad som händer. Kan det bli annat än succé?

Sorroztro 3 har röstat
zerion 39 har röstat