Recension av Alive

År: 1993
4/6 2004
Recenserad av Bobby Peru
F
ilmen bygger på en verklig händelse som inträffade i Andernas bergskedja i oktober 1972. Då kraschade nämligen ett flygplan med det Uruguyanska landslaget i rugby. De överlevande var tvungna att klara sig i det hårda snötäckta landskapet genom hemska proportioner; nämligen att bli kannibaler och äta upp sina döda kamrater.

Alive är en stundtals mycket bra och gripande film, med strålande skådespeleri från bland annat Ethan Hawke och Vincent Spano i spetsen. Flygkraschen är otroligt bra återskapad och dramatiserad. Man kan verkligen känna den otäcka känslan och skräcken i flygpassagerarna.

Som dramafilm funkar dock Alive bra, men inte mycket mer.
Visst är den oerhört känslostark och sorglig, för att inte säga förjävligt orättvis och hemsk, men den lyfter aldrig till stora höjder som antagligen skulle gjort den ännu bättre än vad den är. Den svarta stämningen och pessimismen sprider sig snabbt till tittaren, vilket gör den rätt outhärdlig och minst sagt jobbig efter en stund. Det finns inte många glimtar av hopp, och självklart kan man inte undgå att påverkas av det som pågår i den.

Filmen klockar in på cirka två timmar, som absolut inte behövs för en sån här dramatisering. Det hade räckt med typ en timme och 25 minuter. Den skulle vara mer kort och koncis. Det känns som vissa scener pågår alldeles för länge. Regissören Frank Marshalls hantverk är en bra uppvisning dramaturgi, och kvalitén finns där, men det är trots allt en film man aldrig skulle vilja återvända till.

Se den en gång, grubbla över livets orättvisor, och smält den sedan . Stoppa sen in en trevlig film i videon (eller DVD:n) som gör dig på lite gladare humör.

Det är ju rätt trist att vara nedstämd i onödan.

Rollywood 2 har röstat
Bobby Peru 13 har röstat