Recension av Alla älskar Alice

Ã…r: 2002
13/4 2004
Recenserad av IdaRystad
A
lla älskar Alice tar upp ett viktigt och allvarligt ämne som berör många i dagens samhälle. Många verkar tycka att en sådan film atomatiskt blir bra men sådant är inte fallet.

Alice föräldrar ska skilja sig och Alice hamnar mitt emellan, hon är besviken på sina föräldrar och när pappan träffar en ny kvinna kan hon inte behärska sig längre.

Alice-rollen är fruktansvärd. Den visar ingen trovärdighet alls. Hon pratar på ett sätt som inget barn gör i verkligheten, hon reagerar på de mest underliga sätten. Meningen är antagligen att man ska känna medkänsla med Alice men det lyckas inte regissören med. Det enda man blir är otroligt irriterad på denna lilla snorungen.

Vidare urartar hela filmen så småningom. Den försöker visa en helt vanlig skilsmässa men tycker inte att det räcker och måste därför överdriva så det nästan blir pinsamt. En skilsmässa är otroligt sorglig och ett bra ämne att ta upp, om filmen bara hade kunnat hålla sig till ämnet hade den blivit i alla fall lite bättre än den är nu, för nu är den bara urusel.

Filmen är rakt igenom väldigt pretentiös och sliskig, man stör sig hela tiden på handlingen och karaktärerna vilket gör att det inte ens blir så att man inte bryr sig, i stället sitter man och funderar ut olika sätt att mörda de som är ansvariga för detta spektakel.

Att Alla älskar Alice ändå har kunnat få en del bra kritik är fullständigt obegripligt. Människorna som recenserat filmen och gett den bra betyg kan aldrig ha varit utanför sitt hus för att se hur verkligheten är, den är i alla fall absolut inte som i Alla älskar Alice, en av de allra sämsta filmerna jag sett på länge!

IdaRystad 20 har röstat
Loomis 4 har röstat