Recension av Alla presidentens män

Ã…r: 1976
30/8 2005
Recenserad av TobbeJ
D
en 17 Juni 1972 bryter sig fem män in i Watergatebyggnaden i Washington där demokraterna hade upprättat sitt högkvarter inför presidentvalet 1972. Washington Posts reporter Bob Woodward (spelad av Robert Redford) undersöker händelsen som till en början enbart ser ut som ett vanligt inbrott.

Han förvånas över att så tunga namn inom juridiken redan dagen efter har tillsatts för att försvara inbrottstjuvarna. Efter lite grävande i saken finner han att man hos inbrottstjuvarna hittat en massa 100-dollarsedlar, alla i nummerföljd, samt ett telefonnummer till Howard Hunt – president Nixons juridiska rådgivare.

Woodward får uppdraget att undersöka händelserna närmare tillsammans med Carl Bernstein (Dustin Hoffman). Inom kort upptäcker de att spåret leder högre och högre upp inom det republikanska partiet, och slutligen till Vita Huset.

Det här är en mycket fascinerande bit av nutidshistoria, som mycket skickligt förvandlats till film med säker hand av regissören Alan J Pakula och manusförfattaren William Goldman.

Filmen är så skickligt gjord och välskriven att det är spännande hela tiden, trots att man givetvis vet hur det slutar. Filmen är också fylld med ett gäng sevärda skådespelare som alla gör minnesvärda insatser. Mest lyser dock Redford, Hoffman, Hal Holbrook (som ”Deepthroat”) och Jason Robards som den hårdföre redaktören Ben Bradlee. Vi ser också en hel del nu berömda skådespelare i tidiga roller innan de blev kända, som till exempel. F Murray Abraham, Meredith Baxter, Dominic Chianese (Uncle Junior i ”Sopranos”), och Lindsay Crouse.

Filmen belönades med 4 priser vid Oscargalan 1977 (Manlig biroll – Jason Robards, Manus, Ljud och Scenografi) och nominerades till ytterligare 4 (Bästa film, Regi, Kvinnlig biroll – Jane Alexander, och klippning). Att den förlorade priset som bästa film till ”Rocky” är en ju givetvis en skandal, speciellt med tanke på att ”Rocky” var den svagaste av det årets nominerade filmer.

rikirock 1 har röstat
TobbeJ 8 har röstat