Recension av Alla vi barn i Bullerbyn

Ã…r: 1986
31/1 2005
Recenserad av m86
V
i svenskar verkar har glömt bort att även Astrid Lindgrens filmer också är svenska mästerverk, för dom ses fortfarande utav dagens barn och ungdomar, vilket visar att dom har överlevt alla dessa år, 20 minst, sedan dom gjordes.

Ett av dessa mästerverk är 80-talsversionen av Astrids
"Alla vi barn i Bullerbyn".

Handlingen:
I ett liten by i Småland så ligger tre gårdar brevid varandra.
De heter Norrgården, Mellangården och Sörgården, där det bor sju barn:
Lisa, Lasse & Bosse som bor i Mellangården,
Anna & Britta som bor i Norrgården och
Olle och hans lillasyster Kerstin som bor i Sörgården.

Under ett helt sommarlov så får vi följa med på spännande, roliga och mysiga upplevelser med dom här barnen under slutet på 1920-talets Småland. Allt från en spännande jakt på spöket Näcken, till övernattning på höskullen och kräftfiske.
Allt detta som barnen får vara med om brukade Astrid själv vara med om när hon var barn, vilket märks här (en sorts självbiografi nästan).

Otroligt snygg scenografi som får en att resa tillbaka till
1920-talets Småland, en vacker svensk sommar med mysiga upplevelser som dagens barn tyvärr inte verkar vilja vara med om ute på landet. Denna film är dessutom regisserad utav Lasse Hallström, och det skulle även bli hans sista svenska film innan han flyttade till Hollywood för att börja jobba med bland andra Johnny Depp.

Det märks att det är Lasse Hallström som ligger bakom den här filmen, för det påminner lite, lite om "Mitt liv som hund" från 1985, och ja, den här gjordes ju bara ett år senare så det förstår man. Underbar musik och dom som mest av allt borde få beröm är ju SÅKLART barnskådisarna som spelar
Bullerby-barnen.

Lite kul fakta:
I rollen som Anna ser vi en ung Anna Sahlin som idag är mer känd som artisten Sahlene som bland annat representerade Estland i Schlager-EM 2002.

Den här versionen på Bullerby-barnen är bättre än den gamla från 1960-talet (enligt vad jag tycker alltså).
Gullig, rolig, härlig och sen så gjordes det ju en uppföljare där man får se barnen fira jul och påsk. Idag går båda filmerna som tv-serier på tv, och det är ju också bra, för det här är något som den kommande generationen bara MÅSTE se!
Jag har sett det, och jag älskar det, jag ger det högsta betyg, en 5:a!

En ÄKTA Astrid Lindgren-film, en svensk KLASSIKER!

m86 8 har röstat

av m86