Recension av Allt om min buske

Regissör: Martina Bigert
År: 2007
19/1 2007
Recenserad av Maskinisten
K
arin och Nils, det till det yttre perfekta paret, blir efter sin flytt grannar med två systrar som tar hand om en stor fin trädgård. Trädgården är ett arv som de förvaltar med hjälp av en fond, där just Nils råkar vara ordförande.

Men även om ytan är vacker knakar det, helt otippat, på insidan i Nils och Karins förhållande och Karin spenderar allt mer tid hos sina nya grannar. Detta gör Nils oerhört svartsjuk då det ryktas att minst en av systrarna är homosexuell.

Denna svagt till måttligt intressanta och originella plott är grunden till Filmen Allt om min buske. Det må vara tunt men jag tror faktiskt att i händerna på kompetenta filmmakare hade det säkert kunnat bli uthärdligt. Nu är det ju tyvärr så att detta inte är fallet. För den här filmen lider oerhört av det svaga manuset och den frånvarande personregin. Det finns inte en karaktär som känns trovärdig och replikerna levereras som vore det en skolpjäs. Det finns en rad kompetenta skådespelare med i ensemblen, men det hjälper liksom inte hur bra skådisen än är när karaktären man är satt att gestalta bara är en endimensionell karikatyr utan djup. Det kan aldrig bli intressant.

Nu ville man tydligen att detta skulle vara en komedi och någon kanske menar att det då ställs lägre krav på karaktärsdjup och trovärdighet. Jag håller till att börja med inte riktigt med, men även om så vore fallet är denna film ett kopiöst misslyckande då den inte alls är rolig. Det roligaste som händer i filmen är att en man tar på sig ett par stringtrosor utanpå byxorna, vilket säger en hel del. Dessutom visas denna sekvens redan i trailern, så man är från produktionens sida uppenbarligen nöjd med den. Suck.

Det är för mig en gåta att detta filmmanus har kommit så långt som till de svenska biograferna. Det måste finnas tusentals filmmanus i Sverige som skulle resultera i en bättre film än denna. Dessutom är den delvis producerad med allmänna medel då både SFI och SVT har bidragit. Jag kräver att mina pengar hanteras mer varsamt!

Allt om min buske lanseras som en "sexkomedi i trädgårdsmiljö". Nog utspelar den sig till stor del i trädgård alltid, men då den varken är rolig eller handlar om sex känns det gravt missvisande. "Ett filmiskt misslyckande i trädgårdsmiljö" hade känts mer passande.

johansk8 1 har röstat
Maskinisten 26 har röstat