Recension av Almost Famous

År: 2000
19/4 2004
Recenserad av ogräs
E
xperiense it. Enjoy it. Just dont fall for it.

"Almost Famous" är en nästan självbiografisk film av Cameron Crow. Den handlar om en kille, William Miller som spelas av (Patrick Fugit). William Miller är en smart kille som bor i en liten förort med sin syster Anita Miller (Zooey Descahnel) och mamma Elaine Miller (Frances McDormand) mamman är kritiskt till allt kommersiellt och rädd för det mesta, inklusive rock 'n' roll och droger. Hon kan till exempel, i en rätt kul scen, se i ögonen på Paul Simon på skivomslaget till Simon & Garfunkels Bockends att han är "påtänd".

Systern lämnar hemmet när hon fyllt 18år i vrede. Kvar lämnar hon, till Williams stora glädje och häpnad, sin skivsamling. Den innehåller – Bob Dylan, Rolling Stones, Beach Boys och Led Zeppelin, bland andra. William har fått ett intresse. Han vill inget annat än att bli rockjournalist. Han börjar skriva för skoltidningen och skickar in sina musikrecensioner till chefredaktören Lester Bangs (Philip Seymour Hoffman) på tidningen Creem magazine.

Lester och William utvecklar en frändskap och William får i uppdrag att skriva en musikrecension om Black Sabbath. Det blir starten på hans karriär och han kontaktas snart av Rolling Stone magazine och skickas att bevaka bandet Stillwaters turné. William Miller blir vän med Stillwaters gitarrist, Russel Hammond (Billy Crudup) och "band aiden" Penny Lane (Kate Hudson) och börjar snabbt göra sig ett namn. Alla, från rockstjärnor till groupies, tycks ta emot William som en lillebror. De ser till att han får vara med, och lär honom olika delar av rockstjärnelivet, och det blir naturligtvis en vild resa genom Amerika, med en inblick i allt det som gör musik så nödvändigt och bra och alldagligt och… Ja, det är en kärleksförklaring till rock 'n' roll helt enkelt.

Det här är en helt lysande film av regissören Cameron Crowe, som tidigare gjort
exempelvis Jerry Maguire(1996), Singles(1992) och Vanilla Sky(2001) Cameron Crowe är en relativt oerfaren regissör som på senare år nått stor framgång, främst med komedi och mycket tack vare hans samarbete med Tom Cruise, som har medverkat i flera av Crowes filmer. "Almost Famous" är både rolig, allvarlig och "äkta". Filmen har flera roliga scener och är framförallt oerhört charmig i sin helhet. Men ibland kan det faktiskt helt enkelt bli lite för gulligt. Karaktärerna får heller inte så stort djup. Allt är så enkelt för den unge William, som genast blir accepterad och hanterar turnélivet utan minsta problem trots sin ålder och brist på erfarenhet.
Men karaktärsbeskrivningarna är, som tur är, både tillräckligt skarpa och lagom nyanserade. Alla skådisarna gör verkligen ett underbart jobb och det syns att de själva gillar filmen, mycket tack vare Philip Saymour Hoffman som tidigare har varit med i bl.a. Magnolia, Happiness och Boogie Nights. Dessutom älskar jag musiken och inblickarna i rocklivet. Resultatet blir en klart underhållande och absolut sevärd film.

Sarah Gröndahl 2004

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.