Recension av Amadeus

År: 1984
1/6 2004
Recenserad av Bobby Peru
R
egissören Milos Forman har gjort tillräckligt med bra filmer för att platsa i hall of fame bland filmmakare. Han har gjort verk som En blondins kärleksaffär, Det brinner min sköna!, Gökboet, Hair, Valmont, Larry Flynt - Skandalernas man, Man on the Moon och så den här filmen som handlar om kompositören och unge geniet Wolfgang Amadeus Mozart.

Handlingen är adapterad från Broadway-hiten av Peter Schaffer. För filmens skull återvände Forman till Prag i Tjeckien för att spela in den. Den skildrar geniet Mozart och hans liv i den österrikiska staden Wien. Han framstår som underbarnet, medan en annan man vid namnet Antonio Salieri (som är otroligt proffsig) behandlas som en tölp som hamnar i skymundan av Mozart.
Denne Salieri berättar historien om huvudpersonen.

Tom Hulce är en klippa i rollen som den unge kompositören, men showen stjäls tveklöst av den mustigt spelande Oscarsvinnaren F. Murray Abraham. Han är den duktige kompositören som alltid förlorar på att den dryge Mozart får all uppmärksamhet.

Filmen är fantastiskt gjord. Den sammanfattar en intressant människas liv väldigt bra. Tiden är vackert återskapad, och musiken!! Den håller absolut högsta klass.
Regin är toppen och kläderna är härliga att titta på.
Detta döljer inte faktumet att filmen är på tok för lång, och vissa scener drar på så länge att man pissar på sig.

Den vann i alla fall flera välförtjänta Oscars och framstår som en av de bästa biografierna (gammal som ny), som definitivt bör uppsökas av Mozart-anhängare och filmfantaster i allmänhet.

Amadeus är tre fina timmar som är helt värda att sitta igenom. Ni kommer att uppskatta den, men ni kommer gilla den mer för musiken.

Bobby Peru 16 har röstat

av Bobby Peru