Recension av Amelie från Montmartre

År: 2001
11/8 2006
Recenserad av howlin
A
melie från Montmartre, eller Le Fabuleux Destin D'Amélie Poulain som den heter på franska, handlar om blyga Amelie som bor i Montmartre, Paris. En dag hittar Amelie en liten box, av misstag, bakom en lös stenplatta i väggen. Hon bestämmer sig för att lämna tillbaka boxen till dess ägare, och se om han blir glad över att få tillbaka den. Om han blir det, tänker hon fortsätta att göra folk glada och lyckliga.
Att få sitt eget liv lyckligt är svårare inser blyga Amelie, då hon en dag blir förälskad..

Audrey Tautou ("En långvarig förlovning" och "Dirty Pretty Things") gör en fantastisk skådespelarinsats i denna charmigt originella filmen. Hon passar helt enkelt perfekt som den blyga, lite mystiska flickan Amelie.

Filmen verkligen utstrålar trovärdig kärlek, vilket kan få mig att tro på spekulationerna om att Amelie är regissören Jean-Pierre Jeunet's hemliga kärlek, och att filmen helt enkelt är en kärleksförklaring till henne.

Vad är det då som gör filmen till det mästerverket den är? Viktiga anledningar är att Jean-Pierre Jeunet har känsla för originalitet, vilket vi även kan se i hans andra filmer("Delikatessen"). En originell film i sin tur gör oss människor fundersamma och får oss att se filmen ännu en gång, för att verkligen se om den var bra.
En annan anledning är de fantastiska skådespelarna, som även verkar vara lite av favoritskådespelare för Jean-Pierre. (Dominique Pinon, Dominique Bettenfeld och Audrey Tautou medverkar alla tre i minst två av Jean-Pierre's filmer.)
En tredje anledning är att vi kan känna igen oss i Amelie, och samtigt spekulera vilt om henne. Är hon schizofren?

Detta är en film man ska se minst två gånger för att verkligen tycka om den. Jag blev inte helt övertygad första gången jag såg filmen, men andra gången föll jag pladask. En film att ge två chanser!

howlin 36 har röstat
eandersson 29 har röstat
MfAP 31 har röstat
Karatehunden 20 har röstat

av howlin
Amelie från Montmartre

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.