Betyg idag: 1 006 Besökare idag: 4 298

År: 2007
3/2 2008
Recenserad av Mat1az
F
rank Lucas (Denzel Washington) var en av 70-talets största knarkkungar och hade sitt säte i Harlem. Richie Roberts (Russell Crowe) var en av de sista hederliga och okorrumpterade poliserna i New Jerseys poliskår som skulle sätta dit honom. Det här är deras historia från två olika sidor om lagen, baserad på verkliga händelser.

De flesta regissörer har en favoritskådespelare som de tycker om att göra sina filmer med, Quentin Tarantino har Uma Thurman, Tim Burton har Johnny Depp och Ridley Scott har sin ”Gladiator” Russel Crowe. Så när American Gangster bytte regissör från Training Day's Antoine Fuqua till Ridley Scott, så rådde det heller inga tvivel om att Crowe skulle finnas med på rollistan.

Det första man ska tänka på innan man ser denna är att det inte är någon typisk maffiafilm i stil med Maffiabröder, inte en infiltrationsfilm i stil med Donnie Brasco och heller inte en knarkkungsfilm i stil med Scarface. Visst känner man av flera aspekter från dessa filmer, men i grund och botten är det en 70-tals snutfilm/kriminalare i stil med The French Connection. Tempot är rätt långsamt och filmen är rätt så lång med sina 157 minuter, men det är ständigt något på gång och den nervpirrande spänningen håller ett stadigt grepp om en genom hela filmen. Det är förmodligen inte en film som kommer att passa för alla och är man ute efter actionfyllda scener med mycket ”pang-pang” får man vänta ett bra tag in i filmen, men belöningen blir desto bättre.

Det första intrycket jag fick av Denzel Washington var att han inte alls passade in i rollen som en gangsterledare eller knarkkung. Men sen förstod jag att Frank Lucas, som han gestaltade, inte heller var någon vanlig gangster och han betedde sig sannerligen inte som en heller. Om man ska vara långsökt kan man finna vissa drag av George Jung (Johnny Depps karaktär i Blow) i honom, fast på en annan nivå. Båda importerade knark direkt från källan, men Lucas tog nytta av Vietnamkriget som pågick och smugglade knarket i döda soldaters kistor som fraktades tillbaka till USA. Ett smart drag, ända tills den 30 april 1975 då Vietnam kriget fick sitt slut.

För att hålla äktheten på filmen så hög som möjligt bjöd Ridley Scott in den riktiga Frank Lucas och Richie Roberts som vägledare till inspelningsplatsen. Russel Crowe satt även och lyssnade på gamla inspelningar från förhör med Roberts för att få samma uttal och rytm på talet som honom. Resultatet av deras arbete blev minst sagt mäktigt och hela den där 70-tals känslan har återskapats på oerhört bra sätt, man skulle nästan kunna tro att den är inspelad på 70-talet.

American Gangster är som sagt inte en film som kanske kommer att falla alla i smaken, men för de som tycker om långa filmer med nervpirrande spänning, mycket välspelade karaktärer och 70-talet överlag, så är det här en film man absolut inte får missa.

Mat1az 19 har röstat

Big Game
Big Eyes
The Imitation Game
Interstellar

Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.