Recension av American History X

Regissör: Tony Kaye
År: 1998
10/2 2005
Recenserad av Vera
Don’t just be some punk. Be a part of something…”

Är allting svart eller vit(t)? För Derek (Edward Norton) finns ingen gråskala. Han är nynazist och många ser upp till honom, däribland hans tre år yngre bror Daniel (Edward Furlong). Vi ser även Beverly D’Angelo (Ett päron till farsa-filmerna) i den mer seriösa rollen som deras mamma. Gängbråken härjar ständigt i förorten där de bor och en natt går allting för långt. Derek mördar brutalt två svarta män, i en av de mest grymma mordscener jag någonsin sett på film, med Daniel som enda vittne. Istället för att bli avskräckt tar Daniel sin brors plats i nazistgänget, medan Derek avtjänar ett treårigt fängelsestraff. En helt annan kontrovers som jag inte tänker spekulera mer ingående i, är hur han ”bara” kan få tre år för morden istället för dödsstraff, i den hysteriska rättsstat som USA är. Daniels rektor, Bob Sweeney, (Avery Brooks) har också en väsentlig roll med stor betydelse, som i slutändan hjälper Derek.
En film som behandlar starka familjeband och med suveräna Edward Norton i huvudrollen som rå skinhead (rollen han fick en Oscarsnominering för), är American History X en av de bästa filmerna på 90-talet. Symboliskt varvat med svartvita och färgade bilder, berättas historien både i nutid och dåtid. Filmen är inte bara stilistiskt snygg, den berättar en viktig och gripande historia, en inblick i en nazists vardag. Frågor får svar, men inte alltid lyckliga sådana. En bitterljuv historia som mycket tack vare Norton får det högsta betyget.

Rollywood 2 har röstat
weedeater 6 har röstat