Betyg idag: 1 343 Besökare idag: 4 745

År: 2013
13/1 2014
Recenserad av marieherdensjo
I
rving Rosenfeld (Christian Bale) tittar sig i spegeln och kammar omsorgsfullt över sin flint i inledningsscenen till American Hustle. Precis som han mycket noggrant döljer de kala fläckarna på sitt huvud, har han under hela sitt liv gömt undan sanningen för människor.

Han är en bedragare av rang och har precis åkt fast. Även så hans älskarinna, stora kärlek och kumpan Sydney Prosser (Amy Adams). Lurendrejarparet tvingas nu att samarbeta med FBI för att slippa straff och tillsammans med FBI-agenten Richie DiMaso (Bradley Cooper) börjar de leta efter korrumperade politiker att få fast.

Inspirerad av en chockerande mutskandal i USA under 70-talet gör David O. Russle (känd för The Fighter och Silver Linings Playbook) en charmig kriminalkomedi som inte mer än löst är kopplad till den riktiga muthärvan. Svenska Linus Sandgren (Promised Land) gör ett utmärkt fotojobb och filmar skådespelarna i dialog från närbilder på ansikten till närbilder på handrörelser, kanske just för att kunna avslöja någonting av kroppsspråket om vad som är lögn och inte. Filmens huvudsakliga tema är just ärlighet, eller snarare oärlighet.

Precis som i Silver Linings Playbook är det tydligt att regissören Russle känner mycket kärlek till filmens karaktärer, i American Hustle faktiskt nästan mer. Irving har såklart, förutom sin älskarinna, frun Rosalyn Rosenfeld som spelas av Jennifer Lawrence. Trots deras halvdåliga äktenskap som endast byggs upp av plikt och oro, och trots att hon är den ”galna frun”, som sitter hemma i en depression och tänder eld på mikrovågsugnar och annat möblemang, är det omöjligt att inte älska henne. Jennifer Lawrence gör rollen som tillsynes labil hemmafru med mycket karaktär, stolthet och humor.

Kvinnokaraktärerna i American Hustle känns mer genomtänkta än normalt i denna typ av film och även Amy Adams gör ett fantastiskt bra porträtt av Sydney Prosser. Det är hon som är den egentliga hjärnan och geniet bakom allt hustlande, vilket är ovanligt då oftast kvinnan i den här typen av film mest finns med för att vara någon sorts sexig sidekick. Irving ger under deras förälskelseögonblick komplimanger om hennes smarthet och faktiskt inte främst hennes utseende. Däremot kan man ju fortfarande undra varför hon väljer att vara med denna medelålders flint med ölmage, hon är ju SÅ mycket bättre än honom.

Filmen är välspelad rakt igenom och det finns ingen karaktär som inte går att tycka om, irrationellt eller inte. Christian Bale gör en trovärdig Irving Rosenfeld och trots att han överlag är patetisk så känner jag någon slags empati för honom, jag tycker inte synd om honom alltså, som så är vanligt med denna typ av rollfigur. Detta säger mycket om att filmen är skriven och regisserad med respekt för varje karaktär och i slutändan bryr jag mig mer eller mindre om allas öden.

Lögnerna radas upp jämte relationerna. Sydney lindar FBI-agenten DiMaso runt sitt lillfinger medan Irving mjukar upp den folkkäre Borgmästaren Carmine Polito (Jeremy Renner) för att kunna sätta dit honom för mutbrott, men vad är egentligen taktik och vad är kärlek? Berättelsen är engagerande från början till slut men det mest fängslande är definitivt filmens fantastiska karaktärer.

Skriven av: Marie Herdensjö

Mat1az 4 har röstat