Recension av American Movie

Ã…r: 1999
20/6 2004
Recenserad av vamstad
I
dagar såsom dessa verkar den mest avgörande frågan för alla kulturyttringar vara "är det äkta, är det på riktigt?". Frågan förföljer Chris Smiths mästerverk "American movie - the making of Nortwestern", vars tittare i många fall aldrig når bortom frågan ifall filmens huvudperson och hans omgivning verkligen är forum för en dokumentär eller skådespeare i en spelfilm. Sanningen är förstås att det inte spelar någon roll. "American movie" är antaglien den sannaste skilldringen av Amerika-bortom-Hollywood som någonsin getts ut på DVD med exklusivt bonusmaterial. Historien, fiktiv eller inte, är "äkta", den är "på riktigt".

Mark Bochardt skulle kunna vara som alla andra han känner, bara ännu en knegare som drömmer om kabel-tv och biljetter till ZZ top, som tar livet en stämplingsperiod i sänder. Mark är inte sen att tala om för den som lyssnar att han inte är som alla andra, Mark har en dröm, en amerikansk dröm. En del, som hans oskiljaktige vän Mike, tror på Marks dröm medan andra, som Marks svensk-amerikanska mamma, önskar att han kunde söka jobb och sluta svära så mycket. Sedan finns det de, som Marks farbror Bill, som kanske inte direkt tror på Mark och hans dröm men som accepterar honom eftersom Mark trots allt är den enda som skänker energi, värme och mintsnaps i en husvagnspark som kan bli väldigt kall och ödslig.

Mark Bochardt bor i de hopplösa arbetardelarna av nordvästra Milwaukee, han har ett deltidsjobb på en kyrkogård och han är frånskild med ett barn som det är "enklast för alla" ifall han inte träffar så ofta. Han är en festande, gräsrökande, öldrickande tonåring i truckerkeps som passerat trettio men som vägrar falla in i den grå vuxenrollen som lurar där någonstans i bakgrunden. Mark håller med en fanatikers optimism fast i en dröm om att bli en stor filmskapare. Han har redan en titel på sin kommande storfilm: "Northwestern". Mark ser sig inte som en drömmare, han är en visionär amerikan som i likhet med tusentals visionära amerikaner före honom jobbar medvetet för att nå sina drömmars mål. Marks första mål är att finansiera filmen "Nortwestern". Han väljer att göra det genom att göra det enda som han (enligt honom själv) är verkligt bra på; genom att göra en film. Mark beslutar sig för att fullfölja ett gammal filmprojekt som varit med honom från tonåren, en våldsam historia som han kallar "Coven" (av Mark uttalat "kooven" istället för det vedertagna "kåvven"). American movie handlar om arbetet bakom "Coven" och dess skapare.

Styrkan i "American movie" är de lågmälda men färgstarka karaktärena som omger filminspelningen. Stjärnan i samlingen är Mike Schank, Marks bästa vän och största beundrare. Mike är en älskvärd Sancho Panza som med anspråkslös ärlighet berättar hur han testat allt från limsniffning till lotto men att han inte har några behov av någondera längre, sedan han fått en riktigt vän i Mark. Marks mamma Monica är en prövad kvinna som bryter på svenska. Hon förstår egentligen inte varför hennes son måste hålla på som han gör men till slut är det ändå hon som följer med honom till skogen för att spela in tystnad och det är hon som håller i kameran när Mark gör sitt förställningsnummer, även om hon inte är säker på att hon förtstått kameran rätt alltid. Bill Borchardt, Marks farbror bor ensam och övergiven i en husvagnspark. Mark är den enda som verkligen ängar gubben någon uppmärksamhet och han uppskattar det tyst, även då han lånar ut 3000 dollar för inspelningen av "Coven". Farbror Bill har huvudrollen i en av de mest minnesvärda scenerna i "American movie", scenen där han ska leverera ett budskap från Jesus men misslyckas ett 50-tal gånger.

Slutligen ska det sägas att "American movie" är en fantastiskt rolig film. Humorn är svart och indirekt men dessto kraftfullare eftersom den inte omeddelbart avslöjar sig som humor. Den är "äkta", den är "på riktigt".

vamstad 8 har röstat

av vamstad