Betyg idag: 1 606 Besökare idag: 5 610

År: 2001
18/2 2005
Recenserad av cineasten89
N
är det gäller western, så är det verkligen svårt att göra en verklig bra western nuförtiden, ännu svårare är det att överträffa Clint Eastwoods "Mannen utan namn". Denna film är ingen undantag. Det som gör denna film ännu sämre är att skådisarna är lite för melodramatiska, ingen mindre än Kathy Bates som har haft sina bättre dagar som karaktärsskådespelerska.

Det är svårt att göra en bra western, och istället för att satsa på handlingen, satsade man på underhållningen i denna film. Så det förekommer några roliga sekvenser. Det blir som en Jesse James i en Robin Hood-film, ungefär som Young Guns, men tyvärr en sämre, men modern sådan. Annars helt okej, det blir ändå några småleenden under filmen.

Vad som är mer intressant, är att Jesse James är en verklige legend, och han har funnits, men man ska ta filmen med en nypa salt - inte allt är sant där. Istället ska man se det bara som en medelmåttig underhållning, istället för att se sanningen bakom det.

I filmens början, är det snart slut på inbördeskriget, och när man behöver en avledande manöver för att besegra jänkarna, får vi se Jesse James i egen hög person ridande som en cowboy samtidigt som han skjuter med båda händerna. Det blir en förträfflig slut på inbördeskriget och man drar hemåt. Jesse och Frank rider först till doktorn Mimms, där de berättar om den sorgliga nyheten att hans son dött i kriget, samtidigt som Jesse blir kär i den vackra Zee som vuxit sedan inbördeskrigets början. Men samtidigt lurar farorna - järnvägsbolaget vill ha tag i deras gård. Då beslutar Jesse sig för att råna bankerna i järnvägsstationerna runt om landet med brodern och kusinerna. Det blir en lång jakt...

Det man gjort klokt i med filmen var att låta Colin Farrell spela huvudrollen. Hans leende är illavarslande, och det inger trovärdighet genom hela rollfiguren. Men samtidigt har han gjort bättre filmen, inte minst Phone Booth. Sen är Timothy Dalton lika blek som vanligt, men nåja, hans rollfigur är inte speciellt en favorit.

Det finns en TV serie från 1965-1966 som handlar om Jesse James - den hette "The Legend of Jesse James". Så ni ser, Jesse James är en verklig stor legend. Och bara att han är en legend gör det hela värt att se filmen, men försök att komma ihåg att det inte är en perfekt film.

För övrigt en helt okej western.

cineasten89 4 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.