Recension av American Pie - The Wedding

År: 2003
12/1 2004
Recenserad av anonym
T
he Wedding är den tredje filmen av American Pie - filmerna. Denna gång ska Jim och Michelle gifta sig. De ser verkligen fram emot bröllopet, men de är också nervösa. Då när de minst anar det dyker Stifler upp, värre än någonsin han vill veta vad som pågår. Han får reda på att Jim ska gifta sig och ingen har bjudit honom till bröllopet. Men han kommer med ändå och han planerar svensexan för Jim. Stifler och Finch märker att en av Michelles brudtärnor är väldigt sexig, och det visar sig att hon är Michelles syster. Stifler försöker få henne och fjäskar inför henne. Men Finch vill också ha henne så han pratar om konst och kultur med henne. Stifler blir jätte ödmjuk när han är med henne och hjälper tom att peka ut blommor till bröllopet. Finch förstår att Stifler fjäskar därför ändrar den före detta Finch sig till jättetuff och kaxig - som Stifler brukar vara annars.
Jims sjuke farmor är också med på bröllopet och hon är inte nöjd med Jims val av fru, Michelle. Det gör Michelle ledsen, men som vanligt kommer Jims pappa och tröstar henne.
Jim har svårt att välja ut ringbärare mellan killarna. Michelles mamma tycker att Stifler ska få vara det (han har fjäskat för mamman med) men Michelle och Jim vill inte ens att han ska vara på bröllopet.
Det är mycket som händer i denna vrickade komedi, som skiljer sig lite från de andra American Pie-filmerna. Den är roligare och det är mindre sex. Det har fortfarande de där snuskskämten som gör American Pie till vad det är, men i denna film är det mer om seriösa förhållanden och att våga binda sig till en annan människa.
Naturligtvis är det lite snuskigt också...

Det blir en trea, kanske, kanske på gränsen till 2;an. Men det var en hel del roliga skämt i den, men också lite sorgligt ibland, vilket är konstigt för att vara American Pie, som oftast är glada filmer, klart är den här också lutad åt det hållet. Nja, en värdig trea trots allt. Det kan faktiskt va roligt i alla åldrar (?!)

Rollywood 0 har röstat
Greenleaf 2 har röstat