Recension av American Pie

Ã…r: 1999
4/8 2004
Recenserad av connya
N
ågonstans i mitt liv av att se på film började jag älska Amerikanska High School - filmer. Det var förmodligen därför jag flera år senare också föll offer och började älska Dawsons Creek hänsynslöst. På något sätt var det enkelt att relatera till karaktärerna och deras kärleksbekymmer, deras vilja att bli coolast i skolan och få "till" det med den sötaste tjejen.

Den första American Pie - filmen hamnade väldigt rätt. Det mesta vi sett med ungdommar var antingen parodier på skräckfilmer eller rysare där ungdommar på olika sätt blev galna och började döda varandra.
American Pie handlar om fyra ganska vanliga killar - om än inte de populäraste. Jim (Jason Biggs), Chris (Chris Klein), Kevin (Thomas Ian Nicholas) och Finch (Eddie Kaye Thomas) gör alla en pakt där de bestämmer att de ska bli av med oskulden innan den stora balen som väntar och då de slutar skolan. Detta leder inte bara till jakten efter en tjej att göra det utan också ett utforskande med den egna sexualiteten. Och alla killarna försöker med minst sagt olika knep lyckas med att bli av med sin oskuld.

American Pie är på alla sätt en ganska lättsam och underhållande komedi. Man täcker in de olika stereotyperna av karaktärer, försätter vissa av dem i helt galna situationer och håller hela tiden ett ganska bra tempo som gör att det inte blir tråkigt.
I sedvanlig stil blandar man vardag med skola och fester och skälet till att jag tror att American Pie fungerar bra är just att alla karaktärerna är intressanta och roliga och tillsammans fungerar de som ett riktigt kompisgäng.

American Pie är ju också just en komedi och där jag fortfarande längtar efter en High School - film som är lite mer drama med lite mer fördjupning så känns denna filmen ändå rolig att titta på. Som en komedi fyller den sitt syfte mycket väl och det är ju det enda som egentligen behövs.

Rollywood 3 har röstat
m86 3 har röstat