Recension av American Psycho 2

År: 2002
26/5 2003
Recenserad av letsMAKElove
V
ar på det klara med att den här filmen på intet sätt har med filmen American Psycho att göra - mer än titelmässigt. En seriemördare som snabbt visas upp i filmens början påstås visserligen vara just Patrick Bateman, American Psychos karismatiske och geniale psykopat, men inget i denna lågbudgetproduktion kan kopplas till förlagans handling.

I huvudrollen ser vi Mila Kunis, känd som Jackie i TV-serien "That 70's Show". I en sitcom som den passar hon som skådespelare. Karaktären hon gestaltar där är skränig och överspelande, och det passar också in där. På så vis förblir hennes begränsade talang som seriös skådespelare dold. Tills nu.

Historien går ut på att studenten Rachael Newman försöker få den enda platsen som speciell seriemördarspanare på FBI. Hon är beredd att göra vad som helst för att få platsen. Vi får följa henne i ett par mordscener, som trots allt kunde utgjort filmens enda spänningsmoment om de förvaltats väl. Tyvärr verkar musiksättaren ha varit skvatt galen när han arbetade med dessa. Istället för att försöka ge publiken kalla kårar med hjälp av gnisslande stråkar eller åtminstone något i moll, så har man lyckats framställa morden som barnsligt löjliga, eftersom man snarare associerar musiken med ett tecknat avsnitt med Scooby-Doo än något obehagligt.

William Shatner kommer vi ihåg från hans roll som Kapten Kirk i TV-serien Star Trek. Den rollen kan vi minnas med glädje. Hans gestaltning av professorn i American Psycho 2 är däremot inget att berömma honom för. Jag skäms för att han ens ställde upp på det mediokra manuset, som inte inbjuder till något annat än dåligt agerande. Handlingen är intetsägande och tråkig. Man minns inte vad filmen handlade om en kvart efteråt. Och väl är väl det.

letsMAKElove 17 har röstat

av letsMAKElove