Betyg idag: 1 055 Besökare idag: 4 780

År: 2000
14/9 2004
Recenserad av JohnnyBoy
P
atrick Bateman är ung, snygg, välutbildad, intelligent och psykopat som mördar för nöjjets och tillfredställandets skull. Han är affärsman på Wall Street och sprider sedlar omkring sig och rör sig i fina kretsar med snygga brudar och exklusiva restauranger. Denna mästerverk till film skildrar en del av Batemans "speciella" liv.

Själv tycker jag att den här filmen är otroligt bra eftersom den känns så realistisk och kall. Christian Bale (som ni säkert har sett i den underhållande "Cubic") spelar sin roll så fantastiskt kall, anonym och snobbigt att man börjar tro att han spelar sig själv :) , när man läser boken är det svårt att inte sätta Bales ansikte på den notoriske mördaren. Allting utspelas så realistiskt och trovärdigt att det känns som att det hänt på riktigt.

Andra har satt den i "skräck" genren men det tycker jag är fel eftersom den inte är speciellt läskig och inte så splattig som man hade väntat sig efter att ha läst boken. Filmen kan däremot tyckas vara väldigt rå och obehaglig med all rätt. Alla människor har en mörk sida, någongång som vi tänkt "vilken jävel jag önskar du vore död" men när vi sedan upptäckt vad vi tänkt så förkastar vi den men det är just den spärren Bateman inte har och kan därför förverkliga sina tankar.

Detta återspeglas brutalt som väntat men även med humor,satir och eftertanke. Batemans värld är en tom och ytlig och omänsklig värld där moral ersatts av mode och människor värderas som varumärken.

American Psycho är en grymt bra film som återspeglar vår egen pengar styrande värld, vår avundsjuka och begär och är ett måste för alla. Men inte för våldets skull utan för moralen, orginaliteten och den realistiska tidsskildringen.

(Svårt att föreställa sig att allas våran Patrick "Massmördande Psyko" Bateman spelar "Jum-Jum" i filmatiseringen av "Mio min Mio" :)

AddeColciago 8 har röstat
FreddyKrueger 18 har röstat