Recension av American Sniper

År: 2014
30/1 2015
Recenserad av Taliah
C
lint Eastwoods 'American Sniper' är baserad på huvudpersonen Chris Kyles självbiografi 'American Sniper: The Autobiography of the Most Lethal Sniper in U.S. Military History'.

Berättelsen tar avstamp i Chris barndom i Texas där hans far tidigt lär honom hantera skjutvapen. Den auktoritära fadern säger till sina söner att det finns tre sorters människor i världen: vargar, får och fårhundar. Och han vill varken ha dumma får eller onda vargar i sin familj, det är fårhundarna som skyddar sina egna, som är hjältar.

Chris tar så småningom värvning i den amerikanska flottan som krypskytt och skickas till Irak. Hans instinkt att skydda försätter honom i många faror men gör honom också till hjälte då han räddar många soldaters liv. Vi får också se hans svårigheter med att anpassa sig till tryggheten hemma hos familjen, vilket driver honom till att återvända till Irak ett flertal gånger.

Trots att filmen visar soldaters svårigheter med att anpassa sig till ett vanligt liv finns inte en skymt av kritik mot kriget, det militära systemet eller USA som stat. Den irakiska befolkningen ser vi endast som omänskliga mördare eller offer för det egna folkets barbariska metoder. Chris svårigheter med att stanna hemma kopplas endast till hans vilja att fortsätta rädda liv, vilket hans uppfattning av kriget i Irak består av. Vid ett tillfälle förmanar han en kamrat som tappat modet att om de inte gör sin plikt här kommer kriget nå deras hem i USA. Detta förblir okommenterat, som om kriget handlade om att stoppa en arabisk invasion av USA, en uppfattning som tydligen kan gå obemärkt förbi.

När Chris får möjlighet att hjälpa skadade krigsveteraner på hemmaplan (genom att bland annat ta ut dem på skjutbanor) återhämtar han sig.

Ifall man gillar amerikansk action med mycket skjutande och snabbt tempo blir man onekligen indragen i detta krigsdrama. Problemet är att Chris knappast var någon fårhund, utan snarare en varg.

I sina memoarer beskriver han skjutandet av 160-255 irakier som ”roligt” och något han ”älskade” med den starka övertygelsen att varenda en var en ”bad guy”. Andra minnesvärda citat är: “I hate the damn savages.” och “I couldn’t give a flying fuck about the Iraqis.” Han påstår sig ha skjutit ett stort antal plundrare från ett tak under Hurricane Katrina men skryter samtidigt om att ha plundrat irakiska familjers hem i Fallujah. Denna sida av Chris är inget som kommer fram i filmen.

'American Sniper' har mestadels mottagits positivt i USA och kritik mot filmen på twitter har snabbt lett till hatmeddelanden som till stor del går ut på att kritikerna gärna kan flytta till Irak och blir halshuggna eller våldtagna. You know the drill.

Från början var det Steven Spielberg som skulle regissera filmen, men enligt honom fick han inte göra tillräckligt djupa psykologiska karaktärer och lämnade därför projektet. Tydligen kunde Clint Eastwood göra ett bättre jobb.

Trots att Eastwood påstår sig vara mot krig har han skapat en vinklad amerikansk propagandafilm till förmån för soldatrekrytering vilket tydligen förtjänar sex Oscarsnomineringar.

Taliah Pollack

Taliah 13 har röstat