Betyg idag: 1 316 Besökare idag: 4 177

År: 2003
1/6 2006
Recenserad av sethgecko
J
ag har en bekännelse att göra. Jag är inte alls särskilt förtjust i Paul Giamatti. Jag tycker att han spelar över för ofta. Antingen det eller så försöker han vara för rolig. Det sagt så är han fantastisk i ”American Splendor” och utan honom skulle ett porträtt av Harvey Pekar förmodligen bli helt meningslöst. James Urbaniak briljerar också, som Robert Crumb.

Ytterligare ett erkännande. Jag har inte läst serietidningen American Splendor. För mig var Harvey Pekar en helt okänd person innan jag såg filmen. Det sagt så är American Splendor en otroligt fin film om lite udda människor. Okej, den beskrivningen känns jävligt pretto och väldigt ”hej-nu-ska-vi-få-höga-betyg-i-filmpressen”, men det är svårt att beskriva filmen som något annat.
Harvey Pekar, surgubbe av stora mått som ritar en serietidning om sitt liv. Udda? Check.
Joyce Brabner, Harveys fru som sköter en serietidningsaffär och är något besatt av Harvey. Udda? Check!
Robert Crumb, låt mig inte ens börja. Udda? You got it!

Trots att Harvey Pekar är en surgubbe som verkar hata allt är han i Paul Giamattis tolkning en väldigt trevlig bekantskap. Shari Springer Berman och Robert Pulcini får dessutom ”American Splendor” att bli något av metafilm, genom att ofta klippa till en intervju med den riktiga Harvey Pekar och låta honom berätta saker som sker eller ska ske i filmen. En meta-film utan för den sakens skull bli jobbig.

sethgecko 4 har röstat

av sethgecko