Recension av Amistad

År: 1997
9/4 2004
Recenserad av cineasten89
D
et är verkligen ont om filmer om 1800 talet om hur slavarna fått utstå de vitas förtryck mot svarta.
Amistad är verkligen en väldigt bra film som dock inte räcker till hela filmen, men som ändå har ett bra och oerhört sorglig slut som verkligen är ett passande slut till hela Amistad storyn.

Steven Spielbergs första film för DreamWorks Pictures, Amistad, är en storfilm med skådespelare som Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Djimon Hounsou och Matthew McConaughey i de ledande rollerna.

Erkänd för sin storslagenhet och styrka nominerades filmen till fyra Oscars. Den är baserad på en sann historia, om en grupp slavar som tar över ett slavskepp och försöker att återvända till sitt älskade hemland.

När skeppet, La Amistad, hamnar i Amerikas kust, blir de upphämtade av amerikaner och ställs inför rätta anklagade för mord. En stor strid uppstår kring fångarna som väcker hela nationens intresse, och den unga rättsnationens rättssystem sätts på stort prov.

För de män och kvinner som står åtalade handlar det dock bara om en enda sak: Frihet.

Det är både en vacker och sorglig berättelse om fyrtio slavar som gör uppror i skeppet Amistad efter att ha tagits till fånga för att bli slavar, och lyckas ta över skeppet från spanjorernas händer. Men något går snett, och skeppet hamnar istället i USAs kust istället för att komma tillbaka till Afrika.
När amerikanerna hittar slavarna, sätts de inför rätta, och Roger Baldwin (McConaughney), en ung och genial advokat, tar sig an fallet som visar sig bli svårare än vad han först trott.

Hela storyn är intressant, men lite för tjatig och lite för lång. Dialogerna blir lite för sega, men Amistad är ändå en intressant, spännande och absolut sorglig men också en briljant film som berör till fullo.
Med andra ord - det är en gripande och stark film om hur slavarna kämpar för att bli fria och få komma tillbaka till Afrika.
Slutet i filmen är både vacker och sorglig, och gör att filmen blir till en bra film. Utan det sorgliga slutet, hade filmen varit någorlunda sämre.

Men också om man inte haft de imponerande skådespelare i rollistan, som Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Matthew McConaughney, Djimon Hounsou (spelar slaven Cinque som blir den som talar för svarta) och Stellan Skarsgård i en liten biroll, så då hade filmen inte varit lyckat. Men det är också tack vare att Steven Spielberg regisserat filmen, som det kommit bli en riktigt bra och verkligen lysande film.

Mycket sevärd, trots sega dialogerna och att det smått är för lång, men ändå är den väldigt bra tack vare att storyn håller till slutet, tack vare den geniala rollistan och tack vare Spielberg.

cineasten89 8 har röstat

av cineasten89